Разликата между победителите и победените в автомобилната индустрия в Южна Корея се увеличава, тъй като Hyundai Motor и Kia Motors успяват да засенчат напълно своите местни конкуренти, пише Nikkei Asia Review.
Докато финансовото състояние на Hyundai и Kia се възстановява от щетите, нанесени от разпространението на коронавируса в глобален мащаб през 2020 г., местната дъщерна компания на американския концерн General Motors, както и Renault Samsung Motors и SsangYong Motor, се борят да оцелеят.
Пандемията подчертава нарастващата пропаст между лидерите в южнокорейската автомобилна индустрия и останалите компании в сектора.
SsangYong Motor, която е част от индийската автомобилна група Mahindra & Mahindra, обяви несъстоятелност, подавайки заявление за защита от фалит през декември, докато Renault Samsung отчете 31-процентен спад на производството през 2020 г.
На 3 февруари заводът на SsangYong в Пхьонтек прекрати дейност поради „прекъсвания, причинени от отказа на доставчиците на части да доставят своите продукти“, посочват от концерна, който не успява да се разплати със своите партньори.
Mahindra & Mahindra, която притежава 75% от SsangYong, и основният кредитор на дъщерното дружество, Корейската банка за развитие, търсят спонсори, които да подкрепят производителя. Индийската компания-майка заяви, че ще помогне на SsangYong, планирайки сделка с основните акционери. Но преговорите за преструктурирането не вървят плавно, тъй като проблемната компания не успява да привлече голям интерес от страна на потенциалните инвеститори.
През последните две десетилетия SsangYong Motor се сблъсква с редица финансови препятствия. След като компанията става жертва на азиатската валутна криза през 1997 г., тя изпада в криза, която довежда в крайна сметка до придобиването ѝ през 2011 г. от Mahindra.
Производството на SsangYong през 2020 г. отчита 20-процентен спад спрямо 2019 г., до 106 000 превозни средства. Недостигът на капитал затруднява усилията ѝ да се съсредоточи върху нови модели, което допълнително притиска продажбите. Ако не се появи нов инвеститор, SsangYong може да се насочи към ликвидация, смята анализатор.
Южна
Renault Samsung, в която Renault държи 80-процентен дял, отчете още по-дълбок спад в производството. Компанията е основана от Samsung през 1994 г. като Samsung Motors, но бива продадена през 2000 г. на френската група. До 2020 г. тя произвежда по около 100 000 автомобила Nissan Rouge годишно в единствената си фабрика в Бусан. В рамките на изминалата година Renault и Nissan решават да не подновят своя договор, което води до 31-процентен спад в производството на Renault Samsung.
Въпреки че GM Korea отбеляза по-малък спад в производството в сравнение с Renault Samsung и SsangYong, компанията също се намира на кръстопът. General Motors обяви, че ще спре да произвежда превозни средства, задвижвани с бензин, до 2035 г. Заводът на концерна в Южна Корея никога не е произвеждал електрически превозни средства, което означава, че местното дъщерно дружество може да се сблъска с рязък спад в производството, тъй като компанията-майка пренасочва фокуса си към електромобилите.
Въпреки връзката си с големите автомобилни производители, Renault Samsung и GM Korea се сблъскват с несигурност поради преструктурирането на своите собственици. Перспективите пред SsangYong, който произвежда малко над 100 000 превозни средства годишно, също остават мрачни.
Дори Hyundai, водещият производител на автомобили в страната, и свързаната с него Kia, трябваше да се обединят с чуждестранни производители, за да осигурят средства за научноизследователска и развойна дейност, необходими за екологизирането на индустрията.
Миналата година местното производство на автомобили в Южна Корея спадна с 11% до 3,5 милиона автомобила, като износът също се сви. Предвид продължаващото слабо търсене, автомобилната индустрия в страната вероятно ще продължи да изпитва затруднения.