Индия е готова да предложи различни отстъпки, за да може разходите за производство на Tesla Inc. да станат по-малки от тези в Китай, ако производителят на автомобили се съгласи да прави коли в южноазиатската страна. Това заяви пред Ройтерс индийският министър на транспорта Нитин Гадкари.
Неговият призив става факт няколко седмици след като компанията на милиардера Илон Мъск регистрира свое подразделение в Индия – първи стъпки за навлизането на пазара, което може да се случи до средата на 2021 г. Според източници, запознати с въпроса, това ще стане с внос на седана Model 3.
„Вместо да сглобяват (колите) в Индия, те трябва да доведат цялото производство в страната, като наемат местни доставчици. Тогава може да предложим по-големи отстъпки“, каза Гадкари в интервю. Той обаче не конкретизира какви биха били тези преференциални условия.
„Правителството ще се погрижи производствените разходи за Tesla да бъдат най-ниските в сравнение със света, дори с Китай, когато започнат да произвеждат колите си в Индия. Ще гарантираме това“, каза министърът.
Индия иска да стимулира местното производство на електрически автомобили, батерии и други компоненти, за да ограничи скъпия внос и да намали замърсяването в големите си градове.
Страната обаче е изправена пред нелеко предизвикателство, ако иска да спечели Tesla. От компанията не са отговорили на запитване за коментар на Ройтерс.
Младият индийски пазар на електрически коли отговаря само за 5000 от общо 2,4 млн. коли, продадени в страната през миналата година, като лошата инфраструктура за зареждане и високите цени спират купувачите.
В същото време в Китай, където Tesla вече произвежда автомобили, са продадени 1,25 млн. коли с т. нар. нова енергия, включително електрически, от общо 20 млн. продадени през 2020 г. Пазарът също така отговаря и за над една трета от международните продажби на Tesla.
Индия не разполага и с обхватните политики за електрическите коли като Китай – най-големият в света автомобилен пазар, който задължава компаниите да инвестират в сектора.
По думите на Гадкари освен голям пазар Индия може да бъде също и център за износ, особено като се има предвид, че 80% от компонентите за литиево-йонните батерии се произвеждат локално.
„Смятам, че това е печеливша ситуация за Tesla“, каза още транспортният министър. Той също така посочи, че иска да разговаря с производителя и за строителството на свръхскоростна отсечка тип hyperloop между Делхи и Мумбай.