IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Stellantis трябва да направи труден избор за своите заводи в Италия

Производствените разходи на съоръженията на концерна в Италия са четири пъти по-високи от заводите във Франция и Испания, изтъква Карлос Таварес

13:08 | 01.03.21 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Federico Bernini/Bloomberg</em></p>

Снимка: Federico Bernini/Bloomberg

Изпълнителният директор на новосформираната автомобилна компания Stellantis Карлос Таварес заяви пред италианските профсъюзи, че ще работи с тях, за да подобри конкурентоспособността и да намали производствените разходи в заводите в Италия, които в момента са до четири пъти по-големи, отколкото разходите  във Франция или в Испания.

Таварес, който се срещна с представители на работническите синдикати в две бивши фабрики на Fiat Chrysler в района на Торино, посочи, че проблемът не е преди всичко в разходите за труд, а в производствените разходи за модели, които не се продават достатъчно добре, съобщава Automotive News Europe. 

Синдикатите се притесняват, че сливането на PSA Group и FCA, което в крайна сметка създаде Stellantis през януари, може да доведе до загуба на работни места, особено в Италия.

Таварес се ангажира да не затваря нито един завод за сглобяване на автомобили в Европа заради сливането.

Представител на профсъюза, който е присъствал на срещата, заяви, че Таварес е дал на работниците няколко примера за несъответствие между разходите между заводите в Торино и тези от заводите на PSA в Европа.

Изпълнителният директор посочва, че преките производствени разходи за луксозния средно голям SUV модел Maserati Levante достигат около 3300 евро за превозно средство във фабриката в комплекса на Fiat Мирафиори, докато разходите за луксозните седани Ghibli и Quattroporte достигат приблизително 6000 евро за брой в завода в Груглиаско.

За разлика от фабриката в Груглиаско преките производствени разходи за подобен тип превозни средства, произведени във Франция, биха възлизали на около 1400 евро, изтъква Таварес.

Fiat Fiat

Според него електрическият модел Fiat New 500, изграден в друг завод в Мирафиори, отчита преки производствени разходи от 1200 евро, в сравнение с 500 евро за подобния на него Opel Corsa-e, изграден в завода на PSA в Сарагоса, Испания.

Таварес успокои италианските профсъюзи, че разходите за труд не са основният проблем, като отбеляза, че те са по-високи в заводите на PSA във Франция, но преките производствени разходи, които той цитира, задълбочават тревогата относно бъдещето на завода в Груглиаско, споделя източник на профсъюза.

FCA счита, че заводът Груглиаско, някога притежание на Carrozzeria Bertone, за част от   производствения хъб в региона заедно с Мирафиори, който се намира на 5,6 км от него. Този факт може да улесни затварянето на Груглиаско и изместването на работниците в Мирафиори.

Според данни на профсъюза FIM-CISL в Груглиаско работят 1149 работници, докато в Мирафиори 2766 души.

"Правилно разпределени" инвестиции

Посланието на Таварес към работниците е, че бъдещите инвестиции в бивши заводи на FCA в Италия трябва да бъдат "с точен размер", за да се подобри конкурентоспособността, както и да не се стига до бъдещи пренасочвания на производството на модели към други заводи на Stellantis в Европа.

Експертите от бранша казват, че амортизацията при научноизследователската и развойна дейност, инструменталното оборудване и структурните разходи на заводите възлизат на около 15 процента от общите производствени разходи на превозно средство от даден модел.

Тези разходи не варират в зависимост от обема на производството. „Ако изградите половината от обема, планиран за даден модел, тежестта на тези разходи се удвоява“ за всяка продадена кола, посочва представител на индустрията, пожелал анонимност. „Ако изградите четвърт (от планирания обем), те се утрояват“, добавя той. 

FCA инвестира 500 милиона евро в завода в Груглиаско, за да произвежда Quattroporte през 2012 г. и Ghibli година по-късно. Максималният инсталиран капацитет е около 30 000 превозни средства годишно при две работни смени на ден, а комбинираното производство на двата модела достига максимум 36 100 броя през 2014 г., според данните на FIM-CISL. Но през 2019 г. общото производство достига едва 6900 броя и спада допълнително до 6676 в рамките на миналата година.

Пак през 2014 г. FCA инвестира още 300 млн. евро в комплекса Мирафиори, разполагайки нова производствена линия, включително бояджийски цех за Maserati Levante.

Levante, който споделя своята архитектура с Quattroporte и Ghibli, стартира добре на пазара, като производството му нарасна до 33 960 през 2017 г.

Според данни на профсъюза общото производство на марката Maserati през 2020 г. достига 17 694 броя, от които 11 018 принадлежат на Levante, а останалите на Quattroporte и Ghibli.

Комплексът Мирафиори става един от най-големите автомобилни заводи в света, когато бива открит през 1939 г. от основателя на Fiat Джовани Аниели и италианския фашистки лидер Бенито Мусолини.

Сега в него работят общо 10 000 работници, свързани с производството, както и 7 000 офис служители, главно в областта на маркетинга и продажбите, научноизследователската и развойна дейност и администрацията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:34 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още