Глобалният недостиг на полупроводници вероятно няма да повлияе значително на финансовите профили на японските автомобилни концерни Toyota Motor Corp. или Honda Motor Co., посочва рейтинговата агенция Fitch.
Автомобилните производители разполагат с достатъчно финансова гъвкавост, за да поемат повече разходи и да запазят своя рейтинг, дори ако недостигът продължи до втората половина на 2021 г., добавя агенцията, цитирана от Ройтерс.
Автомобилната индустрия продължава да се сблъсква с нарушени доставки на чипове от края на миналата година, като проблемът беше породен от националните блокади, наложени от правителствата в Югоизточна Азия, и мащабното запасяване от страна на китайския технологичен гигант Huawei Technologies, засегнат от американските санкции.
Недостигът накара най-големият американски производител на автомобили General Motor Co. да удължи периода на производствени съкращения в три завода в Северна Америка в рамките на миналата седмица, докато японските концерни Honda Motor и Nissan Motor съкратиха продукцията общо с 250 000 автомобила по-малко през текущата фискална година.
В същото време Toyota отрече да изпитва затруднения в тази насока и подчерта, че разполага със запас от чипове, който е достатъчен да покрие следващите четири месеца.
„Вярваме, че недостигът ще бъде ограничен или дори преодолян напълно през втората половина на 2021 г., тъй като доставчиците увеличават производството за своите клиенти от автомобилния бизнес“, изтъкват от Fitch.
По-рано тази седмица Toyota все пак спря временно 14 производствени линии в девет свои японски фабрики, като проблемът този път беше свързан със силното земетресение от събота (13 февруари), което удари Североизточна Япония и прекъсна електрозахранването в редица населени места. Сред засегнатите превозни средства попадат моделите Toyota RAV4, C-HR и Harrier, както и редица автомобили с марка Lexus, в това число седаните LS и IS, купетата RC и LC, както и кросоувърите LX, NX, UX и RX.