Американската компания Tesla Inc. сключи споразумение за производство на електрически превозни средства в Индия, осигурявайки си още една възможност за растеж, след като успя да се наложи в Китай, най-големия автомобилен пазар в света, съобщава Bloomberg
Концернът е избрал индийския щат Карнатака, където да изгради своя първи производствен център в страната. заявиха щатските власти.
Tesla, световен лидер в сегмента за електромобилите, преговаря с местни служители в продължение на шест месеца и активно обмисля сглобяване на автомобили в предградията на Бангалор, главния град в Карнатака.
Компанията разглежда различни варианти за отваряне на офиси в региона и планира да създаде съоръжение за научноизследователска и развойна дейност, споделят анонимни източници, запознати с темата.
Tesla се фокусира върху Бангалор, който вече е започнал да се оформя като център за електрически превозни средства и космическо производство.
Главният изпълнителен директор на концерна Илон Мъск още през януари заяви, че Tesla ще влезе в Индия след месеци на спекулации. Най-богатият човек в света написа в Twitter на 13 януари, че автомобилният производител води преговори с няколко индийски щати за откриване на офис, шоуруми, изследователски и развоен център - и вероятно фабрика.
Въпреки еуфорията установяването на производствени мощности в Индия от страна на американския концерн може да се окаже предизвикателство. Властите в страната все още не са постлали червения килим за електромобилите, както направи съседен Китай, където Tesla създаде своята първа фабрика извън САЩ край Шанхай и сега доминира при продажбите на висок клас електромобили.
Делът на електрическите превозни средства достига около 5% от пазара в Китай през 2020 г. в сравнение с по-малко от процент в Индия, става ясно от изчисления на BloombergNEF.
„Като се има предвид цената на автомобилите Tesla, едва ли Илон Мъск ще може да ги продаде на широката общественост в развиващите се икономики“, коментира Педро Пачеко, икономист в Gartner Inc. Според него компанията ще се насочи в Индия към бързо растящата група от заможни хора.
Зарядна инфраструктура
Базираната в Пало Алто, Калифорния, Tesla може също да използва всяка индийска фабрика като база за износ, като се фокусира върху няколко пазара едновременно, каза Пачеко.
Високата цена на Tesla се разглежда като пречка и от други пазарни анализатори. Басудеб Банерджи от Ambit Capital Pvt отбелязва, че „размерът на пазара на луксозни автомобили в Индия е незначителен, като марки като BMW, Mercedes, Audi и Jaguar Land Rover отчитат само 30 000 до 50 000 продажби годишно“.
И въпреки големия потенциал на Индия зарядната инфраструктура е друга пречка за широкомащабно внедряване на електромобилите.
Според Международната агенция по енергетика (МАЕ) около 60% от обществените зарядни станции по света се намират в Китай. Докато китайските производители на автомобили пускат конкурентни електрически модели и разработват разнообразна екосистема, страната "се насочва към разрушаване на сегашния глобален пейзаж на автомобилната индустрия", пишат анализатори на UBS Group AG.
Индия се насочва към подобни ходове, но все още е далеч от мащаба на Китай.
През 2015 г. правителството стартира плана FAME за по-бързо внедряване и производство на хибридни и изцяло електрически превозни средства чрез субсидии в размер на 9 млрд. рупии (123 млн. долара), които трябва да покрият всякакъв вид електрически транспорт – от автобуси до тротинетки.
Второто поколение на FAME, въведено през 2019 г., е с по-големи размери - 100 млрд. рупии за насърчаване на покупките на електромобили и изграждане на зарядна инфраструктура.