Въпреки увеличението на регистрациите през последните години автомобилите с алтернативно задвижване съставляват едва 4,6% от общия автопарк на Европейския съюз (ЕС). Само 0,8% от всички автомобили са хибридни, докато чистите електромобили и плъгин хибридите общо съставляват само 0,2% от автопарка, става ясно от изследва на Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА), което не включва България.
При леките коли делът на бензиновите превозни средства в ЕС достига 52,9%. Дизеловите автомобили съставляват 42,3%, докато чистите електромобили са едва 0,2%, като подобен е и делът на плъгин хибридите.
Леките търговски превозни средства, използващи дизел, доминират във всички страни в ЕС с изключение на Гърция. Близо 90% от автопарка на ЕС работи с дизел. Само 0,3% от микробусите в блока са електрически.
97,8% от всички камиони в ЕС също се движат на дизел, докато тези на бензин са едва 1,3% от автопарка на тежкотоварните превозни средства. Едва 0,04% от камионите по европейските пътища не отделят емисии.
Дизеловите автобуси все още съставляват 94,5% от целия флот на ЕС, като само 0,6% от тях са електрически, посочват от ACEA.
Средно за ЕС се падат по 569 автомобила на 1000 жители. Люксембург е лидер с 694 автомобила на 1000 души, докато Латвия е на последно място с 342 превозни средства на 1000 души.
В Унгария и Латвия около половината домакинства не притежават автомобил, докато над 31% от френските семейства са с по две коли.
Леки автомобили
През 2019 г. общият брой на леките автомобили в рамките на ЕС нараства с 1,8% в сравнение с 2018 г., като броят на автомобилите по пътищата достига 242,7 милиона броя.
Най-голям ръст е регистриран в Румъния – 7%, докато френският автомобилен пазар се свива леко с 0,3 на сто. За Европа ръстът достига 1,6 на сто.
АСЕА
Микробуси
Повече от 28 милиона микробуса са в експлоатация в ЕС. С 6 милиона превозни средства Франция има най-големия автопарк в този сегмент, следвана от Италия (4,2 млн. микробуса), Испания (3,8 млн.) и Германия (2,8 млн.). Единствената страна от ЕС, която отчита спад при леките търговски превозни средства, е Дания, където броят на микробусите в експлоатация се свива с 2,5 на сто.
Камиони
По пътищата на блока има в движение 6,2 млн. среднотежки и тежки товарни търговски превозни средства, като Полша разполага с най-голям автопарк – 1,2 млн. камиона, следвана от Германия (1,01 млн. броя) и Италия (946 393). По отношение на този сегмент ЕС отчита ръст от 1,4 на сто спрямо 2018 г. За цяла Европа повишението е 0,9%.
Автобуси
Около 692 207 автобуса се движат в рамките на целия ЕС, като почти половината от тях се намират в три държави – Полша, Италия и Франция. ЕС отчита годишен ръст от 1,7%, докато за Европа най-голям спад регистрира Швейцария – 10,9 на сто.
Средна възраст на превозните средства
По отношение на леките коли средната експлоатационна възраст за блока е 11,5 години. Литва, Естония и Румъния разполагат с най-старите автопаркове, където средната възраст на автомобилите е над 16 години. Най-малка средна експлоатационна възраст е отчетена в Люксембург – 6,5 години, и Австрия – 8,3 години.
За сравнение, средната възраст на автомобилите в България към края на 2019 г. е над 18 години, според данни на Асоциацията на автомобилните производители (ААП).
Средната възраст на леките търговски превозни средства в ЕС е 11,6 години, като най-стария автопарк е отчетен в Испания – 13 години, следвана от Италия – 12,6 години.
АСЕА
При камионите средната експлоатационна възраст за блока е 13 години. От всички тежкотоварните превозни средства в Гърция са най-стари – 21 години, докато тези в Австрия са с най-малка средна възраст – 6,4 години.
Средната възраст на автобусите в ЕС е 11,7 години, като най-старите отново са в Гърция – 19,9 години, а най-новите – в Австрия (4,8 години).
Общ брой на МПС
За 2019 г. общият брой на моторните превозни средства (МПС) по пътищата в ЕС нараства с 1,7% до 277,75 млн. броя. Общо за Европа броят на регистрираните МПС се увеличава с 1,6 на сто до 397,3 млн. броя.
преди 3 години хеех ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години мдааа треа четат на Зелеф комемтарите поечко, щот нема стане инак с тия електрокари .... сичко си пере на дизел бате, щот е по-тънко, нема се запалиш и зимата нема ти се налага да зареждаш пеесе пъти поече ..... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Важното е, и тук да стане модерно.Росатом не трябва да заслабва :)Да му осигурим калорийна храна.Другото е ветър (и м'гла). отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Забележителни картинки с числа, само дето БГ я няма там :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар