Пазарът на нови автомобили в България записа един от най-големите спадове в Европейския съюз за 2020 г. През миналата година у нас са били регистрирани общо 22 368 нови коли спрямо 35 371 през 2019 г., което е годишен спад от 36,8%. Това е вторият по големина спад в рамките на ЕС след отчетения в Хърватия (‐42,8%), сочат данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА), публикувани днес.
Средното понижение на продажбите на нови автомобили през 2020 г. в Евросъюза е 23,7 на сто. Няма нито едно регистрирано повишение на регистрациите сред страните членки на ЕС, както и във Великобритания (където спадът е 29,4%), Исландия, Швейцария и Норвегия (в която е отчетено най-слабото понижение от 0,7 на сто).
Спадът на продажбите почти отговаря на прогнозата на ACEA за свиване с рекордните 25% през 2020 г. заради коронакризата, която доведе до затваряне на шоуруми и заводи и до срив в търсенето.
Общо през миналата година в Европейския съюз са били продадени 9,9 млн. нови коли спрямо 13 млн. през 2019 г.
Миналогодишният спад е най-големият, откакто асоциацията следи данните. Пониженията са двуцифрени сред всички страни членки. Сред големите пазари в региона най-сериозно се свиват този в Испания (-32,3%), Италия (-27,9%) и Франция (-25,5%), докато в Германия спадът е по-ограничен (-19,1%).
Само в рамките на декември 2020 г. търсенето на нови леки коли в Евросъюза се е свило с 3,3% до 1,03 млн. регистрации. Наблюдават се обаче значителни различия между четирите най-големи пазара. Загубите в Италия и Франция са двуцифрени - съответно 14,9% и 11,8% на годишна база. За разлика от тях, Германия постига значителен ръст на продажбите (+9,9%), а в Испания нивото става стабилно, като броят регистрации е почти същият като през декември 2019 г.
В България спадът на продажбите през декември спрямо същия месец на 2019 г. надхвърля 40%. През месеца у нас са били продадени само 1 707 нови коли спрямо 2 860 година по-рано.
Регистрации на нови автомобили в България по месеци
Всички автомобилни концерни и марки регистрират понижения на продажбите в Евросъюза за 2020 г. За VW Group той е 21,6%, но въпреки това пазарният дял на групата се увеличава до 25,6% от 24,9% през предходната година благодарение на по-големите спадове при основните конкуренти.
Продажбите на PSA Group се свиват с 29,3%, а пазарният дял - до 15,2 на сто спрямо 16,4 на сто година по-рано. Свиването при Renault Group е с 25,6%, като пазарният дял се променя почти незначително - до 11,5% от 11,8%.
Hyundai Group успява да разшири пазарния си дял в ЕС през миналата година до 7% от 6,6% въпреки намалението на продажбите от 18,4 на сто. FCA Group е засегната от спад от 25,5%, при което делът й се свива до 6,6% от 6,8%. BMW Group, Daimler и Toyota Group разширяват дяловете си до съответно 6,5%, 6,3% и 5,7% въпреки отчетените и при тях двуцифрени намаления на продажбите.
Регистрации на нови автомобили в ЕС по производител
Новини за продажбите на автомобили в България и света може да следите тук