Шест месеца след като беше назначен за главен изпълнителен директор на Renault SA, Лука де Мео ще представи в четвъртък своя план за реорганизация.
Роденият в Италия специалист по автомобилните марки, който успя да помогне на германския концерн Volkswagen AG, се стреми да подкрепи Renault, която отчете рекордно висока загуба през първата половина на 2020 г., пише Bloomberg.
Очаква се 53-годишният Де Мео да предостави повече подробности за това как ще процедира с раздутия фабричен отпечатък на компанията и стабилността на марките ѝ, след като обяви изграждането на нова корпоративна структура.
Т.нар. стратегически план „Ренолюшън“ (Renaulution) ще бъде първият за компанията след премахването на Карлос Гон от ръководния състав, чийто арест в Япония през 2018 г. предизвика безпрецедентна криза в алианса между Renault и Nissan Motor Co.
Планът на Де Мео „ще бъде радикална промяна спрямо начина, по който Карлос Гон управляваше фирмата“, споделя Хосе Асуменди, анализатор от JPMorgan Chase & Co.
Проблеми с приходите
„Нека бъдем честни, Renault не е свикнала да генерира печалба по траен и солиден начин“, пише Де Мео до служителите през септември. Той предупреди, че може да се наложи намаляването на разходите да надвиши целта от 2 млрд. евро, която компанията определи през май. Анализатори от Sanford C. Bernstein очакват целта за оперативния марж на групата да бъде между 5-7% през 2022 г.
Де Мео ще трябва внимателно да определя следващите стъпки, за да измъкне Renault от определената от него „червена зона“, като балансира между собственото си желание за неотложни действия и опасенията на френското правителство - най-големият акционер на компанията – относно работните места.
Още преди появата на пандемията, печалбата беше отслабена поради лошото представяне на Nissan, в който френският концерн притежава 43-процентен дял, и свръхкапацитета при производството.
За да изправи на крака след появата на пандемията, Renault се обърна за помощ към френското правителство, като взе заем от 5 млрд. евро. Докато здравната криза се задълбочаваше, маржът на оперативната печалба на френската група се срина до -6,5% през шестте месеца до юни 2020 г. в сравнение с 4,8% през 2019 г.
рено
Ограничаването на разходите, определено още преди пристигането на Де Мео, включва елиминиране на 14 600 работни места, намаляване на производствения капацитет с една пета и фокус върху стойността пред обема, агресивно преследван от Гон.
Денис ле Вот, ръководител продажби в Renault, заяви във вторник, че новата ценова политика вече има ефект и е една от причините миналогодишното понижение от 21% при глобалните продажби до 2,95 милиона превозни средства да надвишава 14-процентното свиване на общия пазар.
Под управлението на Гон Renault се стремеше да продава повече от 5 милиона автомобила годишно.
Планът
Де Мео настоява компанията да вземе пример от своя домашен конкурент PSA Group в опита си да се преструктурира. Производителят на автомобили Peugeot и Citroen успя да изплува на повърхността и сега се намира на гребена на вълната в процес на сливане с Fiat Chrysler Automobiles NV.
Италианският ръководител планира да преизгради Renault върху четири основни стълба: едноименната марка автомобили, бюджетния бранд Dacia, звеното Alpine и новата мобилност.
Приоритетите включват свиване на продуктовата гама с 30%, преминаване към по-рентабилни, по-големи SUV модели и пускане на произведен във Франция електромобил на цена под 20 хил. евро.
Де Мео дори има план да въведе 65-годишната марка Alpine, която беше възродена само преди няколко години, на пазара на електрически превозни средства от по-висок клас и изрази възхищение от популярния автомобил R4 от 60-те години на миналия век.
Фокусът на Renault върху европейския пазар на малки и компактни автомобили направи концерна уязвим от спада на продажбите в региона и ще отнеме време, за да успее да намали своята експозиция в тази област. Анализаторите от Morgan Stanley смятат, че е малко вероятно Renault и Nissan да пуснат нови модели, които да подобрят позиционирането на компаниите и да увеличат печалбите им до 2023 или 2024 г.
Преданост към алианса
Тройният алианс между Renault, Nissan и Mitsubishi вече е на заден план, тъй като всяка компания в него премина на режим на самостоятелно оцеляване на фона на пандемията.
Дружествата избягват всякакви разговори за ребалансиране на техните кръстосани дялови участия и обещават по-прагматичен подход в съвместната им работа в области като платформите за превозните средства и новите технологии.
Де Мео заяви, че подкрепя сътрудничеството, особено по отношение на изследванията и разработките, както и при оптимизирането на географския отпечатък на всяка компания от алианса.