Най-големите производители на автомобили в света са изправени пред сериозен недостиг на полупроводници, тъй като производителите на чипове запазват доставки за технологични групи, произвеждащи смартфони, таблети и игрални устройства.
Миналия месец Volkswagen заяви, че произведе 100 000 автомобила по-малко през първото тримесечие на годината в заводите си в Европа, Северна Америка и Китай, тъй като производителите на части Continental и Bosch се борят да осигурят доставки от своите контрагенти, пише FT.
Honda, третият по големина производител на автомобили в Япония, също заяви в петък, че планира да намали производството на някои модели автомобили през следващите месеци поради недостиг на чипове, причинен от нарастването на търсенето на потребителска електроника на фона на пандемията.
Bosch, най-големият доставчик на автомобилни части в света, коментира, че получава „значително по-малко“ чипове за компонентите, които произвежда. Continental, който е част от Dax, заяви, че има „изключителна нестабилност“ във веригите за доставки на двигатели. Френският Valeo също заяви, че има недостиг на пазара.
Бързият растеж на пазара на електрически автомобили увеличава търсенето на полупроводници от автомобилната индустрия, тъй като те се прилагат на практика при всичко - от управлението на батериите до системите за подпомагане на водача и развлеченията в автомобила.
„След спирането на индустрията в ранната фаза на кризата и произтичащия от това рязък спад в търсенето автомобилните производители във всички региони увеличиха обема на производството си много по-бързо, отколкото се очакваше от пазарните експерти“, посочват от Continental. Това води и до недостига на полупроводници.
„С време за изпълнение от шест до девет месеца индустрията не успява да отговори достатъчно бързо на неочаквания ръст на търсенето от автомобилния сектор“, допълват от компанията.
Renault, Daimler и General Motors също са сред компаниите, които се борят с очертаващия се недостиг.
Според запознати в бранша някои производители на автомобили биха могли да намалят производството с 10-20% седмично от февруари, ако се реализират опасенията за недостиг. Проблемът е, че сме по-надолу по веригата от компании като Apple и HP“, коментира един изпълнителен директор от сектора при условие за анонимност. "Автомобилният сектор не плаща толкова много за полупроводниците“, допълва той.
Ола Калениус, главен изпълнителен директор на Daimler, посочва, че цялата индустрия за производство на чипове „е хвърлена в някакъв поток“ през 2020 г. и това „засяга много или повечето [производители]] под някаква форма“. "Много съм щастлив, че имаме гъвкава производствена система, защото ще ни трябва", добавя той. "Правим каквото можем, за да смекчим ситуацията“, заключава Калениус.
Според него е „твърде рано да се каже“ какви ще бъдат ефектите върху броя на моделите, произведени през следващите месеци.
Както Volkswagen, така и Continental очакват задълбочаване на проблема през 2021 г. BMW казва, че „следи проблема отблизо“, но че засега няма прекъсвания в производството.
Най-големите доставчици на чипове в индустрията включват Infineon, NXP, Texas Instruments, Renesas и Nvidia.
Базираната в Германия Infineon заяви, че коригира производствените си възможности, за да отговори на по-силното търсене, но че нейните „дългосрочни очаквания за растеж в автомобилния сектор не са се променили значително“ въпреки по-бързото от очакваното възстановяване в сектора.
Изпълнителният директор на NXP Кърт Сийвърс коментира пред германските медии в края на миналата година, че наблюдава внезапно нарастване на поръчките от автомобилни клиенти, което причинява затруднения в доставките.
Renesas казва, че успява да отговори на рязкото възстановяване на търсенето на автомобилни чипове, но според представители на индустрията има недостиг на някои чипове, възложени на тайвански доставчици.
преди 3 години Ми нормално да не достигат чипове, нали започнаха да ни чипират вече. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Колко неща още ще я спъват... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Глобален недостиг на полупроводници спъва автомобилната индустрия Като няма полупроводници, да опитат с цели проводници :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар