Стартъпът за автономни автомобилни технологии Zoox Inc., който е собственост на Amazon.com, представи своето самоуправляващо се електрическо превозно средство без волан, съобщава Bloomberg.
Електромобилът, който Zoox описва като „карета без шофьор“ или „роботакси“, може да превозва до четирима пътници. Колата може да развие максимална скорост от 75 мили в час (120 км/ч). Два пакета батерии, по един под всеки ред седалки, генерират достатъчно енергия, за да може превозното средство да бъде в движение 16 часа без прекъсване с едно зареждане, посочват от компанията.
За да комерсиализира технологията, Zoox планира да стартира приложение за споделено пътуване в градове като Сан Франциско и Лас Вегас.
"Тук става дума за преосмисляне на транспорта", посочва главният изпълнителен директор на Zoox Айша Евънс в интервю за Bloomberg. „Не само имаме необходимия капитал, но и дългосрочната визия“, добавя тя.
Компанията също така планира да разшири услугата за споделено пътуване и в други страни, изтъква Евънс.
Zoox все още не е споделила колко ще струва услугата, но посочва, че ще бъде „достъпна“ и конкурентна на Uber Technologies Inc. и Lyft Inc.
Стартъпът заяви, че услугата няма да бъде пусната преди 2022 г.
Придобита от Amazon през юни за необявена сума, Zoox е една от няколкото компании, които се надпреварват да пуснат по обществените пътища напълно автономни превозни средства. Повечето дружества тестват технологията на модернизирани конвенционални автомобили, като малък брой от превозните средства вече се използват комерсиално.
През октомври звеното на Alphabet Inc. Waymo стартира услуга с автономни таксита в предградията на Финикс. Подкрепената от General Motors Co. Cruise LLC също тества автономни автомобили в Сан Франциско, използвайки флот от електрически превозни средства, базирани на модела Chevy Bolt.
Въпреки че предстоят години преди пускането на подобни автомобили в търговска експлоатация, няколко превозни средства на Zoox вече се изграждат в завода във Фримонт, Калифорния. Фабриката разполага с производствен капацитет от 10 000 до 15 000 автомобила годишно. Доставчиците изпращат основните компоненти предварително сглобени, като след това Zoox извършва окончателно сглобяване, като процесът напомня строеж с конструктор Lego.
Ръководството на компанията отказа да разкрие кой е доставчикът на батериите.
Представянето на сериен автомобил бележи значителна стъпка към реализиране на комерсиално автономно превозно средство за компания, която работи върху технологията от основаването си през 2014 г.
Zoox не е първата компания, който представя напълно автономно пътническо превозно средство. В началото на тази година Cruise показа своята совалка Origin, захранвана с батерии. При нея са премахнати много от контролите, присъстващи в конвенционалните автомобили: педали, огледала за обратно виждане, волан.
Cruise планира да комерсиализира Origin чрез услуга за споделено пътуване и заяви, че използването на такъв автомобил е по-евтино от това на конвенционална кола.
Автомобилът на Zoox е подобен на Origin, но е с по-малки размери. На всеки ъгъл превозното средство разполага с въртящ се лазерен сензор, както и камери, които помагат на софтуера да се ориентира на пътя.
Сензорите позволяват на електромобила да има видимост от 360 градуса.
Функциите за безопасност на превозното средство включват въздушни възглавници, които образуват пашкул около всеки пътник в случай на катастрофа. При необходимост Zoox може да поеме дистанционно контрола върху електромобилите и да комуникира с пътниците в реално време.