Японският автомобилен концерн Toyota Motor Corp пусна в продажба своя преработен автомобил с водородни горивни клетки Mirai с 30% по-голям пробег в нов опит за популяризиране на технологията с нулеви емисии на фона на бързо растящото търсене на електрически превозни средства, съобщава Ройтерс.
Досега Toyota не успя да спечели шофьорите по света със своите превозни средства с горивни клетки (FCV), които изостават в надпреварата с електрическите автомобили въпреки подкрепата на японското правителство на фона на опасения относно липсата на достатъчно инфраструктура и риска от експлозии.
Представянето на новия модел Mirai е предшестваното от решението на министър-председателя на Япония Йошихиде Суга, който обяви през октомври националната цел за зануляване на въглеродните емисии в Япония до 2050 г., в съответствие с целта на Европейския съюз (ЕС), последвано от обещанието на китайския президент Си Дзинпин да направи страната си въглеродо неутрална до 2060 г.
„Използването на водород ще бъде важен фактор за постигане на въглероден неутралитет“, коментира Йошикадзу Танака, главен инженер на модела Mirai. Колата, според него, представлява „отправна точка“ за по-широкото използване на водородните горивни клетки извън автомобилната индустрия.
Привържениците на водорода изтъкват, че той е по-чист от другите технологии за ограничаване на въглеродните емисии, тъй като водата и топлината са единствените странични продукти при производството на водород и той може да бъде произведен от различни източници, включително метан, въглища, вода, дори от отпадъци. Бедната на ресурси Япония също приема водорода като средство за постигане на енергийната сигурност.
До края на септември обаче Toyota е продала само 11 100 превозни средства първо поколение Mirai, почти шест години след пускането на модела на пазара. Повечето други автомобилни производители вече са се отказали от технологията в полза на електрическите превозни средства, като само Honda Motor Co и Hyundai Motor продължават да се конкурират по отношение на водородната технология.
Новият Mirai, подобно на предшественика си, все още надхвърля бюджета на повечето шофьори с цена от около 5 млн. йени (48 000 долара), дори след използването на държавни субсидии в Япония на стойност над 10 000 долара.
Вместо да произвежда по-евтини коли, Toyota заяви, че иска да привлече клиентите с по-голям пробег - около 800 километра (497 мили) с едно зареждане, както и чрез добавени функции като автономно паркиране и елегантен дизайн.
Toyota заяви, че планира да увеличи производствения капацитет за всички свои водородни автомобили, включително автобуси и камиони, до 30 000 броя годишно от сегашните 3000.
Фокусът на Toyota върху водородните автомобили се насочва към Китай, където японският концерн развива партньорството си с Guangzhou Automobile Group (GAC) и FAW Group. По пътищата на най-големия автомобилен пазар в света към момента се движат около 7000 водородни автомобила срещу близо 4 млн. електрически превозни средства.
Новите планове на Китай да увеличи броя на автомобилите с алтернативно задвижване до 2030 г. вдъхва оптимизъм на Toyota, че водородните коли на компанията имат място за растеж там.