Китайският апетит към автомобили от високия сегмент се оказва манна небесна за източноевропейските икономики, които преди време се безпокояха от прекомерната си зависимост от автомобилните заводи, пише Bloomberg.
Словакия и Чехия, които произвеждат най-много коли на човек от населението в света, затварят магазини и барове, за да овладеят втората вълна на заразени с COVID-19 в Европа. Техните заводи обаче продължават да произвеждат луксозни автомобили, включително джипове Porsche Cayenne за Азия и САЩ, както и много по-евтини модели на компании като Peugeot и Skoda за клиенти по-близо до дома, които разполагат с по-ограничени бюджети заради пандемията.
Jaguar Land Rover Automotive, която отвори завод в Западна Словакия преди две години, регистрира „забележително“ подобряване на търсенето през третото тримесечие, като „продажбите в Китай са особено насърчителни“, казва Ръсел Лесли, директор на подразделението, което произвежда джиповете Discovery и Defender. То беше затворено за близо два месеца по-рано тази година. Автомобили
„Китай, САЩ и Великобритания са много големи пазари за нас. Продължаваме да наблюдаваме добри тенденции там“, казва Лесли.
Volkswagen обяви в понеделник подобрение за 500 млн. евро (590 млн. долара) на завода си близо до словашката столица Братислава, който произвежда джиповете Touareg и моделите Q7 и Q8 на Audi. Компанията планира да инвестира общо над 1 млрд. евро в двете страни, които успяха да рестартират производството по-бързо от западните им съседи след първоначалния удар на вируса.
Инвестициите в автомобилния сектор помагат за трансформирането на бившия Източен блок. Привлечени от евтината, но квалифицирана работна ръка и близостта до големи европейски пазари значими производители, сред които също Hyundai Motor и Kia Motors, създадоха усъвършенствани линии за сглобяване в региона, където се намира и мрежа от производители на компоненти.
Но Словакия и Чехия изпъкват. Автомобилният сектор генерира около половината от индустриалното производство в първата страна и около една четвърт от производството във втората. Това е повече, отколкото в Германия или Франция и секторът осигурява прехраната на безброй хора.
Подобна зависимост предизвиква безпокойство. Критиците, включително политици и икономисти, твърдят, че тесният фокус прави страните уязвими към колебания в глобалното търсене, както и към нарушаването на снабдителната верига като при първата вълна на пандемията. Друг риск създава преходът към електромобили, които в крайна сметка ще елиминират част от производството в Чехия и Словакия, свързано с двигателите с вътрешно горене.
Но изправени пред най-дълбоката рецесия от рухването на комунизма преди три десетилетия, двете страни се върнаха обратно към производството бързо след пролетната блокада и за момента го запазват. И двете икономики надминаха очакванията на анализаторите миналото тримесечие.
„Често критикуваният фокус към промишлеността на чешката икономика сега, подобно на първата вълна на пандемията, може да е предимство“, коментира Мартин Гуртлер, икономист в Komercni Banka.
С общо население от 16 млн. души перспективите пред двете страни са свързани с клиенти отвъд границите им. Миналата година 85% от приходите от продажби на обща стойност 1,1 трлн. крони (49 млрд. долара) на чешката автомобилна индустрия са дошли от износ. Делът в Словакия е дори по-голям, като страната произвежда два пъти повече коли от Италия, чието население е десет пъти по-голямо и тя има много по-дълга автомобилна традиция.
Публикувани миналата седмица данни показаха, че продажбите на коли в Китай са нараснали за четвърти месец през октомври, което засилва оптимизма, че продължилият две години спад, задълбочен от COVID-19, е приключил. Продажбите на дребно на коли и джипове са се повишили с 8% на годишна база до 2,02 млн. единици, сочат данни на Китайската асоциация на пътническите автомобили.
Въпреки предстоящите тектонични промени за индустрията страните могат да продължат да бъдат производствена база след овладяването на пандемията, смята Лесли.
„Добре е, че Словакия може да привлича бъдещи инвестиции. Автомобилната индустрия се развива с най-бързия темп, който съм виждал за 27 години в бизнеса – развива се към свързаност, автоматизация, споделена мобилност и това създава добри възможности“, допълва той.