Базираната във Финикс, Аризона, компания Nikola Corp. обяви, че преговорите за потенциално партньорство с американския автомобилен концерн General Motors Co. (GM) продължават. Стартъпът, който планира производство на електрически камиони, се бори да убеди инвеститорите, че бизнес моделът му остава жизнеспособен въпреки федералните регулаторни разследвания.
Двете компании обсъждат стратегическото партньорство, обявено през септември, което ще предостави на GM 11-процентен дял в Nikola в замяна на споделянето на технологията за производство на батерии и водородни горивни клетки, като към това базираният в Детройт концерн ще подпомогне и производството на дебютния пикап на стартъпа, съобщава Bloomberg.
Ръководителите на Nikola повториха в понеделник, че имат „базов план“ да продължат с плана за реализиране на електрически камиони и такива с горивни клетки дори ако партньорството с GM не бъде осъществено, отбелязвайки съществуващите сделки за споделяне на технологии с други компании като Robert Bosch GmbH.
Nikola също ще продължи напред и с проекта за зарядни водородни станции дори и без наличието на партньор, добавят от мениджмънта на компанията.
Дружеството попадна под обстрела на продавача на късо Hindenburg Research, който заяви на 10 септември, че стартъпът е измамил инвеститорите за своите бизнес очаквания - твърдения, които сега са обект на разследвания от Американската комисия по ценни книжа и борси и, както съобщават някои медии, от Министерството на правосъдието. В неделя вечерта председателят на Nikola Тревър Милтън заяви в изявление, публикувано чрез Twitter, че планира да се защити от „неверни твърдения“.
Hindenburg обвинява например компанията, че в едно видео Nikola е показала камион да се спуска по надолнището на хълм, но превозното средство все още не е било годно за път. Предвид тези сериозни твърдения наблюдателите сега се чудят дали не е застрашена и сделката с General Motors. В началото на месеца стана ясно, че американският автомобилен концерн General Motors Co. придобива дял от 11 на сто срещу 2 млрд. долара в Nikola, като ще си партнира с производителя на пикапи, за да проектира и произведе електрическия модел Badger. GM ще направи апортни вноски, за да придобие 11-процентен дял в Nikola и да получи правото да номинира един свой директор в борда на компанията.
Nikola
„Съществуват много спекулации относно продължаващите дискусии с GM. Дискусиите продължават ”, изтъкна Марк Ръсел, изпълнителен директор на компанията, пред анализатори в понеделник.
Главният изпълнителен директор на GM Мери Бара заяви миналата седмица, че предложената сделка с Nikola „не е приключила“, но отказа да предостави допълнителни подробности.
В средата на септември Ръсел заяви, че Nikola ще продължи напред дори и без сътрудничеството на GM.
„Ние имаме способността и разполагаме с базов план да вършим нещата сами. Ако имаме партньор, това просто ни позволява да се движим по-бързо и помага за намаляването на риска “, изтъкна Ръсел, добавяйки: „Доказахме през годините, че сме партньорска компания…“
От 10 септември досега цената на акциите на Nikola се е понижила с 56%.