Дилърът на автомобилите с марка Peugeot в България – „София Франс Ауто“ АД, ще дистрибутира и автомобилите с марка Opel. Компанията е получила разрешение от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да придобие 100% от капитала на „Опел Аутомотив България“ ЕООД, вижда се от документ на Комисията, публикуван на сайта и.
Двете компании са сключили договор за придобиването на дружествените дялове в средата на юни т.г.
Антимонополният регулатор подчертава, че новата компания има 5-10% пазарен дялна база продадени автомобили и на база стойност и няма да окаже значително влияние върху конкуренцията на пазара на нови автомобили в България.
„Автомобилният пазар в страната е малък по обем, характеризиращ се със сравнително слабо вътрешно търсене и силна конкуренция между различни марки автомобили, които са със сходни качества и характеристики. На пазара участват вносители на множество световни марки - „Шкода“, „Форд“, „Фолксваген“, „Рено“, „Нисан“, „Дачия“, „Тойота“, „Пежо“, „Опел“ и др., като същите, имайки подкрепата на своите корпоративни групи, са в състояние да окажат действителен конкурентен натиск спрямо новата група. От своя страна клиентите, въпреки че са относително лоялни към определена марка, могат лесно да се преориентират към друга, ръководейки се основно от цената и икономичността на предлагания продукт. Големият брой активни конкуренти, както и възможността на клиентите за мобилност, изключва възможността за независимост на придобиващата група от своите конкуренти и клиенти“, посочва се в анализа на КЗК.
Комисията подчертава и че автомобилният пазар в България е силно засегнат от икономическата криза, предизвикана от епидемията от новия коронавирус. Това е възможно да се отрази на пазара в краткосрочен или в средносрочен план.
“Доколкото се касае за нова и непредвидима за обществото ситуация, Комисията не може да направи обосновани и категорични заключения за нейното влияние върху пазара. Същевременно, с оглед немалкия брой участници на пазара, Комисията счита, че съществуващите икономически бариери (сключен договор за внос с производител, сериозни първоначални инвестиции) не са непреодолими за навлизане на нови потенциални конкуренти на пазара, които да предлагат взаимнозаменяеми продукти/услуги“, посочва се още в решението.
КЗК е потърсила за становища другите дилъри на Opel в страната, които изразяват отрицателно становище за сделката и изразяват опасения за конкуренцията на пазара. „Авто Юнион“ ООД изразява опасение, че „София Франс Ауто“, като силен играч на местния пазар, може да се опита да реорганизира дилърската мрежа на Opel в страната по подобие на Pegeout, като отстрани всички свои основни конкуренти, които към момента са представители на марката. Опасенията на „Авто Юнион“ АД се основават на факта, че настоящата дилърска мрежа на Peugeot е съсредоточена предимно в дъщерните дружества на „София Франс Ауто“ АД – от общо 20 обекта в страната повече от половината – 12, са директна собственост на „София Франс Ауто“, подчертава компанията.
Реорганизирането на дилърската мрежа на Opel по модела на Peugeot би концентрирало почти изцяло дейността на гаранционното сервизно обслужване на автомобилите от марката в един единствен икономически субект, посочват още от „Авто Юнион“.
„Дженеръс Ауто“, „Ауто Виа“ и „Бова“ изразяват подобни опасения. Дружествата допускат, че ще е изцяло в правомощията на вносителя да реорганизира и премахне действащата дилърската мрежа на Opel в България, като започне да осъществява дейността си посредством свои съществуващи или нови дъщерни компании на територията на страната.
„Ню Ийст“ не очаква очаква планираната сделка да повлияе негативно върху пазара на внос и дистрибуция на нови леки и лекотоварни автомобили до 3.5 тона в страната, при условие, че се спазват определени правила. „Поли-Ауто“ посочва, че не може да даде становище, както и „Стефанов Мотърс“.
В анализа си КЗК посочва, че българският пазар на автомобили е малък, с относително слабо вътрешно търсене, много силна конкуренция между отделните марки и ниска покупателна сила на купувачите. Данните за продажбите на автомобилите с марка Opel по години показват, че компанията е имала най-голям пазарен дял през 2008 г., точно преди предишната криза – 9,4%, с над 5 400 продадени автомобила. През 2019 г. пазарният и дял пада до 2,6% с малко под 1 100 продадени автомобила.
Най-силната година за пазара на автомобили в България е 2008 г., а 2019 г. е втората най-силна за последните години. Данните, с които КЗК разполага обаче, показват, че темповете на ръст на пазара се забавят в сравнение с 2018 и 2017 г.
Пазарен лидер в България е Dacia с 13,33% през 2019 г., следвана от Volkswagen с 10,6%, Skoda с малко над 10% и Renault с 8,9%.
Що се отнася до опасенията на другите дилъри, Комисията заключава, че критериите, на които трябва да отговарят дилърите от мрежата на една марка, не се определят субективно от вносителя на въпросната марка, а се поставят от производителя към вносителя, като по този начин всички дилъри от една марка работят при еднакви търговски условия и селективни критерии.