Забравете за разхода на гориво, цената на резервните части или застрахователната премия. Най-скъпото нещо в един нов автомобил е неговата обезценка във времето. Плащате, да речем, 35 000 лева за нов компактен хечбек. Още в мига, в който си го вземете от салона, пазарната му цена е вече 32 000 - ето 10% от парите ви, изчезнали без следа. От обезценката за три или пет години зависи каква част от инвестицията ще си върнете, когато дойде време да смените автомобила, и съответно колко ви е излязъл той като годишни разходи.
Що се отнася до обезценката, всеки отделен пазар си има особености. За жалост няма как да я изчислим точно за България по ред причини, не на последно място сред които е и практиката сделките с употребявани коли да се изповядват под реалната стойност с цел пестене на такси. Цитираните по-долу данни са за британския пазар и поне се отнасят до същите модели, които се търгуват и у нас, какъвто не винаги е случаят с американските класации.
Статистиката, събрана от VIP Data, показва, че доста масови модели губят половината от стойността си в рамките на две години след продажбата си. Вече добро представяне е, когато колата е загубила под 50% след третата година.
1. Fiat Tipo SW 1.4 MPI
Цена като нов (Великобритания): 17 905 лири
Цена след 3 години: 4 400
Губите: 75.4%
Разгледаният модел е във високото ниво на оборудване Lounge, с навигация, 17-инчови джанти, автоматични светлини, камера за заден ход. Фиат
Причините за драстичната обезценка са ниското качество на интериора, скучното пътно поведение, както и фактът, че комбитата като цяло вече не са интересни на фона на кросоувърите. От друга страна, голямата обезценка е добра новина за втория собственик, който може да си купи 3-годишна кола за едва четвърт от цената й като нова.
2. Peugeot 308 1.5 BlueHDI
Цена като нов - 26 745 лири
Цена след три години - 7 175 лири
Губите: 73.2%
Става дума за доста добре оборудваното Tech Edition, с адаптивен круиз контрол, разпознаване на знаците, климатик, тъчскрийн и по-голям екран на мултимедията. Пежо
В България толкова богато оборудване ще е плюс на вторичния пазар. На развитите пазари в Западна Европа е минус, тъй като купувачите осъзнават - повече оборудване означава повече потенциални повреди и по-големи разходи за ремонти.
3. SsangYong Turismo MPV 2.2 ELX
Цена като нов - 26 745 лири
Цена след три години - 7 275 лири
Губите: 72.8%
Практичен и достъпен като цена миниван, при това с 4х4 задвижване, който обаче не е особено приятен за каране, а бензиновият двигател е подчертано лаком. Освен това е доста рядък на пазара, а в масовия сегмент това допринася за по-ниска цена.
4. Audi A8 Quattro 3.0 TDI
Цена като нов - 102 205 лири
Цена след три години - 28 325 лири
Губите: 72.3%
Представителните лимузини по традиция са сред най-бързо обезценяващите се автомобили на пазара - просто защото потенциалните купувачи втора ръка си дават сметка за огромните разходи по поддръжката им (макар че много българи въпреки това ги намират неустоими). A8 изпреварва с малко S-класата и BMW Серия 7.
5. Opel Insignia Grand Sport 4WD 2.0 Bi-Turbo
Цена като нов - 42 520 лири
Цена след три години - 11 850 лири
Губите: 72.1%
На Острова става дума за Vauxhall, разбира се, но на практика е същият автомобил. По принцип Insignia запазва прилична стойност. Опел
Но голямото изключение е тази най-мощна GSi версия с 4х4, която се среща доста рядко - и нищо чудно, защото стартовата й цена е като за премиум модел. Три години по-късно струва като малолитражка.
6. Peugeot 108 1.0 Allure
Цена като нов - 13 670 лири
Цена след три години - 3 825 лири
Губите: 72.0%
Даже най-малките и достъпни като цена градски автомобилчета не са предпазени от бърза загуба на стойност. Сравнително богато оборудваното Peugeot - със задна камера, алуминиеви джанти и безключов достъп - е шампионът в сегмента в това отношение.
7. Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTi
Цена като нов - 27 890 лири
Цена след три години - 7 850 лири
Губите: 71.8%
Много лоша идея е да си купите по принцип евтин модел, но с много високо и скъпо ниво на оборудване, какъвто е случаят с тази Astra в ниво Eite. Опел
Вторичният пазар в този сегмент далеч не търси лукс, и богатото оборудване си остава за ваша сметка.
8. Citroen C1 1.0 VTi Origins
Цена като нов - 14 160 лири
Цена след три години - 4 125 лири
Губите: 70.9%
Същата работа като при близнака Peugeot 108. Разликата е, че на Острова ситроенът по начало се продава една идея по-скъпо, а в България е обратното.
9. Peugeot 2008 1.5 BlueHDi
Цена като нов - 24 150 лири
Цена след три години - 7 050 лири
Губите: 70.8%
Става дума за ниво на оборудване Allure, със 120 коня мощност, 17-цолови алуминиеви джанти, климатроник и парктроник. Тази версия бе чувствително по-скъпа от базовото Access, без да предлага кой знае колко повече, и на вторичния пазар това оказва влияние. Както влияе и доста апатичното пътно поведение, както и фактът, че колата получи доста по-атрактивно ново поколение.
10. Citroen C3 1.5 BlueHDI
Цена като нов - 20 285 лири
Цена след три години - 5 960 лири
Губите: 70.7%
За пореден път - евтина по начало кола, но в много високо ниво на оборудване. Хората, които търсят луксозни екстри на вторичния пазар, едва ли са се насочили към Сitroen C3. Препродажбата е болезнено отрезвяваща.
Кои са останалите модели, които най-бързо губят стойността си, четете в продължението на материала на Automedia.bg.
преди 4 години Пежата и Ситроените най-много се обезценяват. Но у нас не можеш да си вземеш кола на 3 год. и на 30% от цената. Тази статистика не важи за България. А за скъпите лимузини (както посоченото А8), то за 3 год. не е мръднало, ако цената му е на 30% от новото наистина е страхотна сделка. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години "латино" *** водят хорото както винаги ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар