Съвсем наскоро ChargePoint Inc., производител на най-голямата мрежа за зареждане на електрически превозни средства в света, набра над 127 млн. долара чрез частно финансиране, а сега компанията от калифорнийския град Кембъл обяви следващата голяма стъпка: излизане на борсата след сливане с американския концерн Switchback Energy.
С един замах това увеличава оценката на компанията от приблизително 1,3 млрд. долара на 2,4 млрд. долара.
„Пазарът на електрически автомобили преживява безпрецедентен растеж. И сега искаме да използваме този импулс“, обяснява главният изпълнителен директор на Chargepoint Паскуале Романо в интервю за Handelsblatt.
И наистина сегментът на електрическите автомобили се противопоставя на тенденцията по време на кризата: Делът на електрическите автомобили в Европа и Китай се е увеличил и се очаква да продължи да расте, показва ново проучване на McKinsey.
Докато през 2019 г. са продадени 600 хил. електрически автомобила, през 2022 г. трябва да бъдат регистрирани 2,9 милиона електрически коли, прогнозират консултантите в своето проучване. Пазарният дял ще се увеличи до 15 процента. А колкото повече електрически автомобили, толкова по-добре за доставчиците на станции за зареждане като Chargepoint.
Стартъпът от САЩ, със своите 115 000 точки за зареждане до момента, е един от най-големите мрежови доставчици на решения за зареждане на електрически превозни средства в световен мащаб. Като цяло американската компания е набрала над 660 милиона долара през последните 13 години. Сред инвеститорите са северноамериканската петролна мултинационална компания Chevron, но също така и германски автомобилни гиганти, като BMW и Daimler.
И конкуренцията се разширява
„Очакваме IPO-то да ни донесе около 600 млн. долара приходи“, казва Романо. Компанията иска да използва капитала, за да се справи с бързия бум на пазара. „Искаме да се развиваме“, обяснява главният изпълнителен директор на Chargepoint. Правилният партньор е намерен в лицето на Switchback Energy.
Switchback Energy е така наречената компания за придобиване със специално предназначение, или накратко Spac. Една от ролите на фондовите борси е да служат като проводник на капитала между развиващите се компании и обикновените инвеститори. Такава компания първоначално набира капитал чрез IPO, за да инвестира парите в поглъщането на компания, която все още не е идентифицирана.
Switchback Energy набра цели 300 млн. долара при първичното си публично предлагане и с придобиването на Chargepoint вече е ясно къде инвеститорите са вложили парите си.
Но конкуренцията също се разширява бързо. Само преди няколко седмици енергийната група EnBW обяви, че ще разшири обхвата си на зарядни станции във Франция, Холандия и Италия и ще предложи 100 хил. опции за зареждане от септември. Докато EnBW, Innogy, Ionity и дъщерното дружество на Shell NewMotion непрекъснато разширяват своите мрежа за зареждане в Европа през последните години, американският конкурент Chargepoint изостава все повече. Едва преди три години американците се осмелиха да прескочат Атлантическия океан.
За разлика от други доставчици Chargepoint не експлоатира собствени зарядни станции, а съветва клиентите си за създаване на собствени зарядни станции и при поръчка предоставя и система за таксуване. След това клиентите на компании, които си сътрудничат с Chargepoint, могат да таксуват на всички станции в мрежата. Цената за продадената електроенергия играе подчинена роля за бизнеса. Доставчиците печелят от таксите на оператора. Колко успешен е всъщност този модел, ще стане ясно най-късно след IPO-то.