За първи път в своята 17-годишна история американският пионер в сферата на електрическите автомобили Tesla Inc. отчете четвърто поред печелившо тримесечие. Това е основен момент, който със сигурност ще укрепи властта на главния изпълнителен директор Илон Мъск и вярата, че той може да даде началото на ерата на напълно електрическите автомобили.
Противопоставайки се на глобалната пандемия на коронавируса, заплахата от разширена икономическа рецесия и опровергавайки анализаторите на Wall Street, които очакваха загуба, автопроизводителят от Силициевата долина намери начин, подпомогнат от продажбата на регулаторни данъчни кредити, да генерира печалба от 104 милиона долара през второто тримесечие, пише The Wall Street Journal.
На коригирана основа, без компенсация на базата на акции, компанията генерира печалба от 2,18 долара на акция. Анкетирани от FactSet анализатори средно очакваха коригирана загуба от 2 цента на акция във вчерашния ден - прогноза, която се подобри спрямо очакваната загуба от 14 цента в понеделник и много по-голяма прогнозна загуба през май.
Акциите поскъпнаха с над 5% при извънборсовата търговия в Ню Йорк.
По време на разговора с анализаторите Мъск заяви, че Tesla е избрал място близо до Остин, Тексас, за втория си завод за асемблиране в САЩ, където ще изгражда пикапа си и своя тир, както и компактните превозни средства Model 3 и Model Y за Източните САЩ
Способността на Tesla да постигне своята предпандемична цел да достави над 500 000 превозни средства през тази година, което е над 36% увеличение спрямо миналата година, остава неясна. Компанията се отдръпна леко, като заяви, че целта ѝ остава да достави 500 000 превозни средства, но добави, че постигането на тази цел става по-трудно. Тя отказа да коментира целта в края на април, когато Мъск се изправи срещу властите в Калифорния, не затваряйки веднага единствената си американска фабрика за сглобяване до Сан Франциско като част от усилията за спиране на разпространението на Covid-19.
„Въпреки че успешно увеличихме производството на превозни средства до предишните нива, все още е трудно да се предвиди дали ще има допълнителни оперативни прекъсвания или как ще се развият глобалните потребителски настроения през втората половина на 2020 г.“, заявиха от компанията. „Ще продължим да актуализираме прогнозите си при необходимост“, се казва в съобщението.
Постигането на четири последователни тримесечия от печалба означава, че Tesla вече може да се счита за кандидат за включване в индекса S&P 500. Ако бъдат включени акциите ѝ, големите индексни фондове вероятно ще се надпреварват, за да включат книжата ѝ сред своите дялове.
Това също сигнализира, че компанията за електрически автомобили може да направи онова, което мнозина в автомобилната индустрия смятаха за малко вероятно, когато Tesla бе основана преди години: да печели пари от електрически автомобил. Макар и забавни за шофиране, те се смятаха за твърде скъпи за производство поради скъпите батерии, които захранват движението им.
„Пътят към S&P 500 е вид признание на Tesla за истинска компания и това не винаги бе така“, казва Джийн Мюнстер, управляващ партньор на инвестиционно-изследователската компания Loup Ventures. „Ето защо това е исторически ден“, посочва той.
Достигането до този момент не беше лесно. Tesla загуби над 6,78 милиарда долара от 2003 г. и наближи финансов срив на няколко пъти, включително през 2008 г. и 2018 г., когато компанията се затрудняваше да пусне Model 3 на пазара, отговорът на Мъск за насочване на компанията от нишовите луксозни автомобили към мейнстрийм бранд.
След като загуби 408 милиона долара през второто тримесечие преди година, изглежда компанията достигна повратен момент през втората половина на миналата година, тъй като Model 3 стимулира силния ѝ растеж, а Tesla успешно отвори първата си фабрика за монтаж в чужбина - в Китай.
Тази фабрика и по-ниските й разходи за труд изиграха неразделна роля през второто тримесечие, което позволи на компанията да продължи да произвежда автомобили, дори когато нейният американски завод за сглобяване беше затворен за около половината период. Компанията също така работи над намаляване на разходите на фона на пандемията: съкращаване на заплатите, намаляване на броя на работниците и търсене на възможност за намаление на наемите.
Анализаторите бяха принудени да отпишат тримесечието, дори и да изразяваха надежда, че Tesla може да отчете ръст през втората му половина и да отчете печалба за цялата година. Но на 2 юли, след усилен тласък в производството и продажбите, Tesla съобщи, че доставките за периода са спаднали само с 4,9%, надминавайки очакванията за срив от 24%.
Приходите се понижиха с 4,9% през тримесечието до 6 млрд. долара, тъй като Tesla разчиташе на продажбата на по-малко скъпи превозни средства. Резултатите бяха подпомогнати от 428 милиона долара приходи от продажбата на конкуренти на регулаторни данъчни кредити, което по същество стига като чиста печалба до компанията и е важен начин, по който тя извличаше печалби в миналото. Преди година компанията спечели 111 милиона долара от тези кредити. Освен това тя отключи приходи от 48 милиона долара от внедряването на софтуерни функции чрез така наречената система за самостоятелно шофиране.
Tesla може да не е в състояние да разчита толкова силно от тези кредити през втората половина на годината. Главният финансов директор Зак Киркхорн каза пред анализаторите, че общият приход на компанията от кредитите вероятно ще бъде около два пъти по-висок, отколкото през 2019 г., когато компанията отчете 594 милиона долара. През първата половина на тази година Tesla вече записа 782 милиона долара от тези кредити.
Резултатите на компанията ѝ помогнаха да отчете силен ръст на акциите, който доведе до увеличаване на цената на книжата на Tesla през тази година, което помага на компанията да надмине Toyota Motor Corp. като най-ценния производител на автомобили в света.
Математиката зад тази оценка е трудна за много дългогодишни наблюдатели на автомобилната индустрия, а някои инвеститори продължават да се обзалагат, че Tesla е надценена.
Ръстът от тази седмица отключи за Мъск втория транш от пакет от компенсации от 12 части на стойност над 50 милиарда долара, обвързан с оперативни етапи и пазарна стойност. Той се класира за първия транш на акциите през май, след като компанията поддържа пазарна стойност от 100 милиарда долара. Акциите по това време биха му генерирали повече от 700 милиона долара, ако той ги беше продал тогава.
Окончателните изисквания за втория транш от 1,69 милиона акции бяха постигнати тази седмица, като пазарната стойност остана средно 150 милиарда долара за последните шест месеца и 30 дни. Компенсацията би се оценила на 2,1 милиарда щатски долара при затварящата цена на акцията в сряда минус цената на акция от 350,02 долара, която той ще трябва да плати.
преди 4 години Правилно си го написал: мъск е мошшшшеник и крадец. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Аз съм бивш счетоводител също/ ако изобщо има бивши такива) и знач много добре тримесечните отчети какво са. Искам да видя консолидиран годишен отчет на печалба на тесла веднъж. Ако има 4 последователни тримесечни, би трябвало и годишния да е на + нали, ай да видим дали ще стане! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години защо тогава акциите са надолу с 5% само днес?Мъск е тарикат. той не е бизнесмен чист.Той няма един конкуретнтен бизнес. Всичките му фирми оперират много близо и под крилото н държавата и нейнте ресурски, например:Спейсекс - цоца парици от наса. Едно време наса беше супер соц. структура, със спящи хайляци на работа, с огромни придобивки социални и огромни заплати лежащи в/у огромния гласуван постоянно бюджет. Републиканците никак не обичаха този комунизъм в двора си и го разбиха, като намалиха бюджета и го дадоха на подизпълнители като мъск, който назначава бедни емиграни като контрактори - без социални осигуровки, без синдикати регулиращи работата. Така под крилото на държавата прави пари и без конкуренция.Солар сити - същата работа. Почти половината от американските щати имат соларни дотации които с добавените федерални такива дават около 50% субсидия от цената на целия солар. Около 20-25$к е цената на средния солар и те заплащат половината от него вместо клиента.Тесла - пак яки дотаци от държавата и общините по целия свят - от Евро 7000 в франция + 5 000 за стария ти автомообил, до безплатни сини зони, безплатни зарядни станции, липса или ниски данъци мпс и пр.Тоя пич няма една компание дето да се изправи лице в лице с конкуренцията и без подкрепа на данъкоплатеца... той е един огромен лицемер за мен. Даже и бизнесмен не е отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Хаха. Какви опорки. Тук става дума за това, че Мъск печели от едни държавни регулации, които му позволяват да дои данъкоплатците. Без тези държавни протекции щеше да е на 300 милиона загуба, т.е. производството на ел. коли на тоя етап си е загуба на ресурси и време (dead weight). отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Света го тресе ковидната криза, наливат се пари в банките - да не клекнат от необслужени кредити, продажбите падат наполовина, световните производители на коли се чудят кой с кого да се слее - че да оцелее, ноооо преподобния Илън рисува печалба!Не знам ти какво очакваш, ама аз лично oчаквам с нетърпение Мъск да направи марсианци всичките си последователи :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години нещо редовния *** онемятова ли са ви опорките, очаквах повече?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години В схемата участват данъкоплатците чрез корумпираните си и некадърни управници. Когато Държавата участва това не е Понци схема, като имаш предвид, че и тези данъчни кредити отиват в по-заможната част от населението ;)))"...подпомогнат от продажбата на регулаторни данъчни кредити, да генерира печалба от 104 милиона долара през второто тримесечие, пише The Wall Street Journal" отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години мъск е страшен схемаджияхубаво нещо са иновациите, но той ги комбинира с понзи схема, което като цяло не е полезно за сектора. отговор Сигнализирай за неуместен коментар