Отстраняването на Карлос Гон от Nissan може да се окаже, че действително е било резултат на вътрешен заговор в японската компания, както от година и половина настоява бившият шеф. Светлина по случая хвърля непубликувана досега вътрешна кореспонденция между висши мениджъри, цитирана от Bloomberg. От разкритите материали става ясно, че не само в Nissan са знаели предварително, че Гон ще бъде арестуван, но и са направили всичко възможно да подмамят помощника му Грег Кели да долети от Америка „по спешност“, за да бъде задържан и той като допълнителен свидетел. Разменени между шефове на Nissan писма показват, че те умишлено са целели дискредитирането на Гон, за да блокират плановете му за сливане на компанията с френската Renault, съобщава Automedia.bg.
Карлос Гон бе арестуван през есента на 2018 година по обвинения в укриване на доходи от специални бонуси. По-късно прокуратурата добави и обвинения в злоупотреба със служебно положение. Гон бе държан принудително в ареста в течение на месеци и накрая избяга по удивителен начин, скрит в кутия за аудиооборудване и с помощта на бивши командоси. Сега той е в Ливан.
Скандалната вътрешна кореспонденция в Nissan започва още от февруари 2018, малко след като Гон заговори публично за плановете си да слее окончателно японската компания с Renault. В центъра й е Хари Нада, директор на кабинета на главния изпълнителен директор Хирото Сайкава. Още през февруари той пише до друг висш мениджър: „Трябва да блокираме инициативите му (на Гон), преди да е твърде късно". Нада пише и предупреждение до Сайкава, че Гон не бил доволен от представянето му и щял да му потърси сметка. „Той може да създаде големи сътресения и вие да сте жертвата им", казва Нада на началника си.
На 18 ноември, ден преди внезапния арест на Гон, Нада праща нов мейл до Сайкава, с който го съветва да започне да работи за разваляне на споразумението с Renault за управление на алианса в момента, в който Гон бъде задържан. Това означава, че шефовете на Nissan са били предварително информирани за уж секретния ход на прокуратурата.
Хирото Сайкава. Снимка: Bloomberg L.P.
В отсъствието на Гон, съюзът межд Renault и Nissan се озова пред разпадане. Японският гигант отчете 671 млрд. йени (6.3 млрд. долара) загуба за последната фискална година - първата от десетилетие и най-голямата от 1999 г., когато именно финансовата намеса на Renault го спаси от сигурен фалит. В замяна на това французите получиха 43% от капитала на Nissan и право да избират членове на борда. Nissan има само 15% в Renault, и то без право на глас.
Между двете компании има сключен договор, наречен RAMA, който не позволява на Nissan да придобива повече дялове във френската компания. В друг мейл Нада съветва Сайкава да работи за анулирането на RAMA, така че японците да могат да изкупят Renault и да прекратят зависимостта си от французите.
От писмата на Нада става ясно също, че той е уредил бившият член на борда Грег Кели да бъде спешно повикан в Япония под фалшив предлог, за да осигури на прокуратурата допълнителен свидетел. Кели искал да отложи пътуването заради Деня на благодарността, но Нада настоял и му пратил частен самолет.
Хари Нада е малайзийски адвокат, който работи за Nissan от 90-те години. От документи на прокуратурата се разбира, че тъкмо той е водил вътрешното „разследване" срещу Гон и е пътувал до Бразилия и Ливан, за да събере изобличаващи сведения срещу него. Освен това Нада е настоявал пред колегите си в мениджмънта да разширят обвиненията срещу Гон, защото само укриването на доходи му се струвало недостатъчно. Адвокатът също настоял пред тях да уредят „силна медийна кампания за подсигуряване, че репутацията на КГ ще бъде разрушена в достатъчна степен".
Потърсен от Bloomberg за коментар, Нада обясни, че вече е казал всичко по темата преди. От Nissan също отказаха коментар. Предишните изявления на Нада включват твърдението, че „не е имало опит в Nissan да се намали влиянието на Renault" - нещо, което явно противоречи на разкритите мейли.
Един от най-скандалните аспекти на случая е, че Хирото Сайтава и самият Хари Нада са получавали нерегламентирани бонуси доста над полагаемото им се възнаграждение - което всъщност бе основното им обвинение срещу Гон. Сайтава вече бе отстранен от ръководството на Nissan, но прокуратурата не се е самосезирала. Нада е още на работа, макар и понижен.
преди 4 години Ще му се молят те да се върне на работа :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Ако имат топки франсетата трябва да равалят алианса с нисан и да наложат санкции на Япония заради корумпираната им съдебна система.Може и мониторинг да им сложат.Все пак са ядрена сила. отговор Сигнализирай за неуместен коментар