Това е апел, който дава представа за размера на бедствието в Opel. „Моля, рекламирайте нашите модели във вашите семейства и във вашите приятелски кръгове“, призова наскоро шефът на компанията Михаел Лошелер служителите на автомобилния производител на виртуална среща.
Мениджърът се обърна към всеки един. „Моля, помогнете лично и се възползвайте от атрактивните условия за служителите. Ние от Opel караме Opel! Това е по-важно от всякога“.
Причината за настойчивите думи на Лошелер: Само през април продажбите на марката със светкавица са спаднали на основния пазар – Европа, с 90 процента.
Причинената от коронавируса криза засяга изключително много традиционната компания от провинция Хесен. Производството във вътрешните фабрики за превозни средства в Рюселсхайм и Айзенах е в застой от почти два месеца. Въпреки че рестартирането трябва да се извърши „бързо“, скоростното възстановяване на бизнеса е малко вероятно. На много служители може да се наложи да работят на съкратено работно време до септември.
„Ще ни е нужна сила“, предупреждава Лошелер. В същото време, според информация на Handelsblatt, високият два метра мъж иска да осигури поне малко увереност сред служителите си в този труден момент. Докато конкуренти като Renault в момента обявяват затварянето на заводи, тайният план на 51-годишния мениджър е да инвестира милиони, за да може скоро да започне да произвежда трети модел в Рюселсхайм.
По-конкретно, в допълнение към лимузината Insignia и малкия автомобил Astra, от монтажната линия в родния завод на Opel за първи път от средата на 2021 г. ще излезе и превозно средство от портфолиото на френската компания майка PSA (Peugeot, Citroën, DS). Автомобилът ще принадлежи към компактния клас и ще бъде изграден на платформата на PSA EMP2. Стъпката, която трябва да доведе до повече заетост, може да бъде официално обявена през следващите няколко дни.
„Скоро ще предоставим подробна информация за инвестициите в завода в Рюселсхайм и новото разпределение на превозни средства", потвърди информацията Opel в писмена форма. „Целта е да се съсредоточим върху производството на превозни средства с по-големи обеми".
За Лошелер одобрението на PSA за модела е не само престижен успех, но и спомага за осигуряването на повече работа на хронично недостатъчно натоварения асемблиращ завод в Рюселсхайм. Освен това Opel ще се възползва от принципа на така нареченото „крос-производство“ (Cross-Manufacturing). Защото докато фабриките на Peugeot също отдавна произвеждат марки Opel, обратното досега не е факт.
Новината обаче не се приема твърде ентусиазирано от служителите на Opel. В крайна сметка Лошелер планира нови съкращения в завода – в същия обем. Производството на шестстепенни скоростни кутии M1X и части се очаква да приключи до края на 2021 година. Впоследствие заводите, в които работят около 200 служители, ще бъдат напълно затворени, твърдят корпоративните източници. След това засегнатите служители могат да бъдат преквалифицирани частично за производство на превозни средства и отчасти да получат пакети за обезщетение.
От гледна точка на ръководството тези съкращения са задължителни. Защото без тясното преструктуриране Opel не би съществувала, аргументират се от ръководството. Всъщност екипът на Лошелер успя да върне някога хронично губещия автомобилен производител към печалбата. През 2019 г. Opel постигна рекордна печалба, коригирана от еднократни ефекти, тя възлезе на 1,1 млрд. евро.
Insignia е все по-малко търсена. Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg
Шоковите вълни на пандемията обаче сега удрят Opel по-силно от някои от неговите конкуренти. Докато VW, например, благодарение на глобалното си присъствие, успя да задържи степента на спад на продажбите до 28 процента през първите четири месеца, продажбите на Opel паднаха почти наполовина за същия период. Причината: Хесенският концерн доставя девет от десет автомобила в Европа, така че едва ли се възползва от възстановяването на пазара в Китай, най-големия пазар в света.
В частност флагманът Insignia става все по-малко популярен. Още преди коронакризата лимузината страдаше от загуба на клиенти. Докато през 2018 г. са продадени 71 000 Insignia, през 2019 г. продажбите са само 51 000. В началото на годината низходящата тенденция продължи неумолимо. Продажбите на Insignia спаднаха с цели 57% през първото тримесечие.