Искането на Fiat-Chrysler за държавна подкрепа в отговор на кризата заради коронавируса предизвиква предизвикателни оплаквания от политици заради това, че конгломератът не е данъчен резидент в Италия, пише онлайн изданието Politico.eu.
Данъчната справедливост се превръща във все по-актуална тема на фона на спасителните пакети заради пандемията, която блокира икономиката. Различни държави – от Франция до Полша, казват, че няма да има пари в брой за компании, регистрирани в чуждестранни данъчни убежища.
На 16 май Fiat кандидатства за държавна гаранция за покриване на заем от 6,3 милиарда евро. Политиците, включително №2 в Демократическата партия на Италия Андреа Орландо и депутатът от левицата Стефано Фасина, веднага припомниха публично, че компанията официално се оттегли от Италия преди шест години, преименува се на Fiat Chrysler Automobiles (FCA) и премести седалището си от Торино в Амстердам.
„Компания, която търси огромно финансиране от италианската държава, трябва да върне централата си в Италия“, коментира Орландо в Twitter.
"Как може Италианската република, в съответствие с нашата Конституция, да отдели милиарди евро [за да гарантира заема] на някои от най-богатите семейства в света, пребиваващи в данъчни убежища, когато те забравят милиони семейства, изтласкани до ръба?", коментира и Фасина във вестник Il Fatto Quotidiano.
Правителството се опита да охлади дебата, като подчерта, че парите ще останат в Италия. "Говорим за ... италиански фабрики, които произвеждат в Италия и наемат голям брой работници", каза премиерът Джузепе Конте. Финансовият министър Роберто Гуалтиери подчерта, че помощта ще бъде от полза само за италианското дъщерно дружество на групата, FCA Италия, която "има седалище и плаща данъци у нас".
Правителството на Италия все още не е взело официално решение за поисканата помощ. Министерството на икономическото развитие засега отказва коментар. Компанията също не иска да коментира, като само подчертава, че парите ще бъдат "предназначени изключително за финансиране на дейностите на FCA в Италия" и трябва да осигурят "подкрепа за около 10 000 малки и средни предприятия от веригата за автомобилни доставки в Италия".
Държавната гаранция е поставена под въпрос и с други основания. Предполага се, че компанията-майка на FCA ще спести пари и ще изплати дивидент от 5,5 милиарда евро, който се дължи на акционерите преди приключването на планираното сливане с френската PSA Groupe - собственик на марки като Peugeot, Citroën и Opel.
Помощта ще бъде отпусната съгласно така нареченото постановление за ликвидност, прието по време на коронавирусната криза, и само компании със седалище в Италия имат право да получат подкрепа. Конте и Гуалтиери казват, че FCA Италия изпълнява това условие.
Като се има предвид обаче сложната корпоративна структура на FCA, помощта от Рим в крайна сметка би подкрепила цялата група, която плаща данъци в няколко европейски държави, включително Люксембург, Великобритания и Холандия.
FCA вече е многонационална група, контролирана от компания-майка, регистрирана в Холандия, и тя се подчинява на британските данъчни правила, посочва Томазо Фачио, ръководител на секретариата на Независимата комисия за реформа на международното корпоративно данъчно облагане (ICRICT).
"Ако се предостави държавна помощ на Fiat, италианските граждани имат право да знаят дали компанията е преместила данъчното си местоживеене във Великобритания, за да получи данъчно предимство", казва още Фачио и добавя, че единственият начин да получи тази информация ще бъде обмен на данни между държавите, което отчитане не е публично.
Според бившия председател на Европейската комисия Романо Проди помощта трябва да бъде обект на ангажимент на Fiat да инвестира в Италия. "Ако изразходвам пари за построяването на къща, трябва да знам къде ще бъде построена", заяви Проди пред италианския обществен оператор RAI.
През следващата година е планирано сливането на FCA и PSA, с което ще се формира четвъртия по големина автомобилен производител в света или още „европейски шампион“, както го определи френският министър на икономиката Бруно льо Мер.
В момента сделката е под контрола на Европейската комисия, която ще издаде решение до 17 юни. Създаването на нова автомобилна компания означава, че дебатът за данъчното пребиваване на FCA е "остарял" и дискусията трябва по-скоро да се съсредоточи върху индустриалните планове на новата група, според Джузепе Берта, професор по икономическа история в университета Бокони и бивш директор на историческия архив на Fiat.
Компанията-майка на FCA разполага с достатъчно ресурси, за да помогне на италианското си дъщерно дружество да възобнови производството си, но предпочита да ги държи в касите си с оглед изплащането на дивидента преди сливането.
Гуалтиери подчертава, че според правилата бенефициентите на държавна помощ няма да могат да разпределят дивиденти през 2020 г. В случая на FCA дивидентът преди сливането ще дойде от регистрирания в Нидерландия групов холдинг и може да се случи следващата година. Компанията не е казала нищо за намаляване или отлагане на дивидента.
Според Берта обаче пандемичната криза може да постави под въпрос както структурата на сливането, така и размера на дивидента.