„2019 г. беше повратна точка за Tesla”. С това изречение започва представянето пред инвеститорите на последните засега финансови данни и точно това е посланието, което производителят на електрически автомобили от Силициевата долина иска да изпрати със своите тримесечни данни. Сега вече приходите от продажби се увеличават надеждно. Печалбата не трябва да се случва спорадично само в отделни тримесечия, а практически във всяко едно тримесечие. А целите, поставени от главния изпълнителен директор и основен акционер Илон Мъск вече не просто трябва да се постигат, а да се надвишават.
По-конкретно, това означава, че през четвъртото тримесечие на 2019 г. приходите от продажбите на компанията нараснаха до 7,4 млрд. долара, малко над очакванията на анализаторите, но само с два процента над стойността година по-рано.
Около 6,4 милиарда долара от тях идват от автомобилния бизнес, а други половин милиард от продажбата на съхранение на електрическа енергия и соларни клетки и услугата за превозни средства на Tesla.
Както и през третото тримесечие, Tesla остава в зоната на печалбата с оперативен марж от 4,9 процента (предходно тримесечие: 5,7 процента) и оперативна печалба от около 360 млн. долара. Все пак за цялата година, която Tesla започна с високи загуби, остава оперативна загуба от 69 млн. долара.
Tesla, която работи върху превръщането си от нишов производителя в производител на електромобили на масовия пазар, заяви пред на инвеститорите, че бизнесът ѝ трябва да остане печеливш и в бъдеще. Главният изпълнителен директор Илон Мъск направи подобно изявление и преди година. Последваха обаче две тримесечия със сериозна загуба, оставяйки компанията с целогодишна загуба от 862 милиона долара въпреки печелившата втора половина. Tesla никога досега не е била печеливша на годишна база.
Коригираната печалба на акция от 2,14 долара за четвъртото тримесечие надвиши прогнозата за 1,77 долара за акция, която анкетираните от FactSet анализатори прогнозираха. Нетната печалба падна до 105 млн. долара спрямо 140 млн. долара година по-рано.
В конферентния разговор с анализаторите Мъск естествено наблегна на още едно число: „През тази година реализирахме приходи от продажба за 20 млрд. долара, без да харчим и долар за реклама".
Вместо само увеличаващи се приходи, Мъск обещава и надеждна печалба в бъдеще. Положителни резултати и положителен паричен поток вече се очакват през всяко едно тримесечие, освен ако не бъдат пуснати нови продукти. „Продължаваме да вярваме, че нашата компания е достигнала точката, в която се самоиздържа", написа Tesla в презентацията си.
Това се дължи и на факта, че Tesla вече държи производството си под контрол: Производството на електрическия Model Y започна през този месец, по-рано от планираното. „За компания, която винаги е досега е закъснявала да спази обещанията си, това е голямо подобрение", похвали я Крейг Ъруин от Roth Capital Partners.
Производствената цел на 500 000 автомобила през 2020 г. ще бъде „лесно надмината“, дори само заради факта, че новооткритата фабрика в Шанхай трябва да произведе 150 000 автомобила през тази година, особено Model 3 от средния клас и електрическия камион Semi в по-малки количества. След това се очаква и германската гигафабрика край Берлин да достави първите коли през 2021 година.
Тръмп наказва Tesla, за сметка на германските производители на автомобили
Ръстът на производството на Tesla е забележителен - в края на краищата не се очакваше компанията да има масово производство в продължение на дълго време. Това производство обаче се дърпа напред предимно от по-евтиния Model 3, чието производство нарасна с почти 50% до 926 00 автомобила. Производството на по-старите, по-луксозни модели Tesla S и X дори намалява значително в сравнение с предходната година, с 29 процента до под 18 000. Нарастващото значение на обемния сегмент потиска маржа на Tesla: брутният марж на автомобилния му бизнес пада на годишна база от 24,3% на 22,5%.
След изключително слаб старт на 2019 г. приходите и печалбата на Tesla са приблизително там, където приключиха 2018 година. Фактът, че годината започна с наситена червена зона на загубата, беше и еднократен ефект от свиването наполовина на премията за електромобили в САЩ, най-важният пазар на Tesla, от 7 500 долара до 3750 долара.
По-точно погледнато, еднократният ефект е двукратен ефект, който току-що се повтори. Четвъртото тримесечие на 2019 г. вероятно ще се характеризира с подранили покупки, както и предходната година. В началото на 2020 г. правителството на американския президент Доналд Тръмп премахна премията за всички автомобилни производители, които продадоха над 200 000 електрически автомобила в Съединените щати за една година - това са само Tesla и General Motors.
Всички други производители като VW, Daimler или BMW продължават да получават бонуса, именно защото все още не са направили сериозен удар от електрическите си модели на американския пазар. Тръмп, който вече искаше да наложи мита на германските производители на автомобили, всъщност им е подарил подарък - за сметка на своите американски компании.
Доколко ефектът влияе върху резултатите на Tesla, зависи от това дали други пазари като Китай или Европа или Модел Y, планиран с по-голям марж, могат да бъдат успешни. Във всеки случай компанията изглежда уверена, че ефектът от намалената американска премия вече няма да я тласне в зоната на загубите.
Във всеки случай Мъск мисли напред: „Трудно е да си представим компания, която има по-вълнуваща пътна карта пред нас, отколкото ние“, казва той. Той назовава наскоро представения футуристичен Cybertruck, който е предназначен да „ритне в задника всеки пикап".
Мъск вече беше обещал едно нещо за края на 2019 г. - автономността, а в автомобилната индустрия, където треската за наистина автономни превозни средства отслабна, тази цел вече се счита за безумна. По време на конференцията Мъск обясни по-подробно какво означава „напълно разработен“ автопилот: „Има шанс той да вземе шофьора от къщата си на работа, без да се налага да се намесва веднъж. Възможност, която е по-голяма от нула. "
Така че какво е автономността, като толкова много неща при Tesla, е въпрос на лично мнение. Само мнението на инвеститорите обаче е доста ясно: акцията, чиято стойност почти се утрои след 2017 г., отново поскъпна с единадесет процента в извънборсовата сесия и надмина 600 долара. В редовната сесия повишението беше от 2,49% до 580,99 долара.
преди 4 години където са обикновенно ... у кууурец! :):) но спокойно, след година-две мълчание пак ще се появят да ни кажат че те са предвидили успеха му първи! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Чакаме Мъски да си прибере бонусите :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Къде сте сега разбирачи и гробокопачи? Кво стана, а? Излезе на печалба и поскъпва яко. И още ще има... отговор Сигнализирай за неуместен коментар