Продажбите на дъщерното дружество на PSA Opel се сринаха изненадващо драстично в Европа в края на миналата година. През декември Opel и британската му сестринска компания Vauxhall са продали с 35 процента по-малко превозни средства, отколкото преди година. Това става ясно от статистическите данни за регистрация на Европейската асоциация на производителите ACEA за 2019 г.
Причината за спада според производителя от Рюселсхайм се крие във факта, че многобройни модели, които все още бяха лансирани под егидата на бившата американска компания майка General Motors, бяха изтеглени от програмата. Те включват малките автомобили Karl и Adam, кабриото Cascada и предишната Zafira, чийто наследник вече е на платформата на PSA.
„Развитието на продажбите през декември се характеризира преди всичко с подготовката за спазване на целите за въглероден диоксид, които ще се прилагат от 2020 г.“, казват от Opel, цитирани от Der Spiegel. С концентрацията на продуктовото портфолио компанията отговаряла по-добре на по-строгите екоизисквания.
Експерти обаче смятат, че причината може да се крие и в целите за постигане на висока възвръщаемост на PSA. По-специално Adam беше смятан за нерентабилен поради сложната си конструкция. След поглъщането през 2017 г. френската компания майка нареди на Opel да поеме към курс на рентабилност, като по този начин гарантира, че германското дъщерно дружество ще се върне към печалбата след две десетилетия на загуби.
Преструктурирането обаче ще коства стотици работни места. Бордът на директорите на Opel вече договори с работническия съюз съкращаването на първоначално до 2100 места. През следващите няколко години може да последват още 2000 места. Като цяло дъщерната на PSA компания планира премахването на до 4100 места допълнително към вече договорените преди две години 7000 работни места. В замяна на това Opel ще удължи гаранцията за работните места за останалите служители до 2029 г.
При Opel влияние оказва и фактът, че френската компания майка в момента се слива с Fiat Chrysler. Експертите очакват обединената група да намали излишния капацитет в Европа. Това ще се отрази и на Opel, подозира Фердинанд Дуденхьофер, който ръководи CAR Center в университета в Дуисбург-Есен. „Кървенето в Opel ще продължи“, казва той.
Междувременно и продажбите на компанията майка спадат. През 2019 г. PSA е продала в световен мащаб почти 3,5 млн. коли – с 10% по-малко от преди година. На европейския пазар продажбите падат с 2,5 на сто до 3,11 млн. коли. Само за Opel-Vauxhall понижението е от 6,4 на сто.