За своята 130-годишна история автомобилната индустрия е предложила много модели, които по една или друга причина не успяха да се наложат на пазара. Най-често това става заради недомислени инженерни решения, непривлекателен дизай, ненадеждност или лошо пътно поведение. Случва се и някоя наистина добра машина просто да се появи в неподходящ момент. Ето 12 от най-големите неудачници в историята
Tucker Torpedo - 51 произведени бройки
Историята на Престън Тъкър е известна на мнозина. Той е смел инженер с отлична фантазия, който създава седан с нестандартна външност и разположен в задната част 6-цилиндров "боксер" с мощност 160 к.с. Автомобилът има автоматична скоростна кутия и опции, които са непознати за публиката при появата му през 1948 г.
Малко след това избухва огромен скандал, като Тъкър е обвинен в мошеничество. Твърди се, че в основата му са големите концерни от Детройт, които искат да смажат талантливия си конкурент. Съдът оправдава Тъкър, но компанията му остава без кредити и фалира. Въпреки това, Tucker записва ярки страници в автомобилната история.
Volvo P1900 - 67 бройки
Шведската компания се решава да създаде открит автомобил с пластмасова каросерия след успеха, който постига американския роудстър Chevrolet Corvette. Първата версия на колата, оборудвана с двигател със 70 к.с., няма стъкла и покрив, а и дизайнът не впечатлява. Тя е преработена, като през 1956 г. стартира и производството на модела. Купуват си го обаче по-малко от 70 души и това се оказва решаващо за бъдещето на P1900.
Шведите реагират бързо и пускат на пазара много по-практичното Volvo PV1800. Първоначално то е купе, а след това и комби, като този модел се оказва много по-практичен и съответно по-успешен.
Rumpler Trophenwagen - около 100 бройки
След Първата световна война на Германия е забранено да произвежда самолети и това принуждава знаменития авиоконструктор Едмунд Румплер да започне да прави автомобили. Неговата приличаща на капка машина от 1921 г. сякаш е излязла от фантастичен филм. Под капака е поставен W-образен 6-цилиндров мотор с мощност 35 к.с.
Дизайнът обаче не се харесва на публиката, а на всичко отгоре Rumpler не стои добре на пътя и се чупи непрекъснато. На Trophenwagen не помага и поставянето на традиционен и надежден двигател с 4 цилиндъра през 1924 г. Затова през 1925 г. производството на модела е спряно, а до наши дни са оцелели само 2 бройки от него.
Aston Martin Cygnet - 143 бройки
Смелата, но честноказано, безумна идея да превърнеш субкомпактния Toyota IQ в модел на легендарната британска марка, която произвежда спортни и луксозни коли, така и не остава разбрана от клиентите. На всичко отгоре този автомобил струва страшно много пари. Маркетолозите на Aston Martin предвиждат около 4000 продажби на година. Е, през 2011 г. са продадени само 143 и компанията решава да се заеме с други проекти, които подобават на нейното реноме.
Останалите модели в класацията вижте на сайта на Automedia.