Американският автомобилен производител Tesla Inc. ще започне да доставя автомобили, произведени в Китай, в понеделник - основен момент за компанията на Илон Мъск, с който тя възнамерява да стимулира разширяването си на най-големия пазар на електромобили в света.
Първите 15 бройки седан Model 3, сглобени в новия многомилиарден завод в Шанхай на Tesla и първи извън САЩ, ще бъдат доставени на служителите на компанията на 30 декември, заяви представител на Tesla пред Bloomberg.
Мъск разчита на завода в Китай, за да спомогне за спечелването на пазарен дял на най-големия пазар в света както за електрически коли, така и за автомобили като цяло. Model 3 ще се конкурира с електрически автомобили от редица местни конкуренти, като NIO Inc. и Xpeng Motors, както и от световни производители, включително BMW AG и Daimler AG.
Шанхайската гигафабрика, чийто строеж започна в началото на тази година, е решаващ тест за стремежа на Мъск да запази производителя на автомобили печеливш, докато залага на китайския апетит за електрически автомобили. Първоначално само кален парцел на около 90 минути път с кола от центъра на Шанхай, сега тя се превърна в една от най-бързо построените високотехнологични фабрики в света.
Изграждането на завода беше до голяма степен финансирано с китайски кредити. Твърди се, че консорциум от държавни компании е предоставил заем на Tesla в размер на 11,25 милиарда юана. С част от тази сума се Tesla е заменила по-скъп заем от 3,5 милиарда юана, твърди Financial Times.
Защото заемът с държавна подкрепа е значително по-евтин от обичайното финансиране в Китай, съобщава изданието. Докато наскоро Tesla трябваше да предложи на инвеститорите лихва от 5,8 процента за облигации с купон до 2025 г., лихвата по китайския заем е значително под основния лихвен процент на китайската централна банка, който в момента е 4,15 процента. Това дава конкурентно предимство на Tesla пред местните китайски конкуренти като Nio и Xpeng.
На фона на волатилната цена на акциите на Tesla и обтегнатите финанси инвеститорите ще следят отблизо как се развива разширяването на производството. Многомилиардната инвестиция ще бъде решаващ фактор за определяне на това дали Tesla ще успее да се справи с местните конкуренти и с предизвикателствата на много обичаните в Mercedes-Benz, BMW и Audi.
Стартът на доставките ще даде и улики за способността на Tesla наистина да бъде глобална компания. Тя планира да пусне и производствена база в Европа, където се радва на нарастващ ръст на продажбите на няколко пазара.
Мъск прогнозира, че Tesla ще прави поне 1000 автомобила седмично в Шанхай до края на годината - обем, за който първата фабрика на компанията в Калифорния имаше нужда от няколко месеца. За Шанхай седмичната норма ще бъде от 3000 коли.
По-рано в петък произведеният в Китай Model 3 бе включен в списък от превозни средства, отговарящи на условията за освобождаване от 10% данък върху покупката в страната. Tesla заяви през октомври, че местният Model 3 ще бъде на цена от около 50 000 долара. Допълнително помагайки на Tesla, построеният в Китай автомобил се пребори през този месец за правителствена субсидия от около 25 000 юана (3600 долара) на превозно средство.
Компанията може да намали цената на местно монтираните седани с 20% или повече през следващата година, тъй като започва да използва повече местни компоненти и намалява разходите, твърдят източници, запознати с темата.
Дали стратегията на Tesla ще сработи, ще зависи и от развитието на китайския пазар на електрически автомобили. След като правителството отмени няколко програми за финансиране, продажбите на електрически автомобили през ноември се сринаха с 45,2% на годишна база.
Но поне на борсата инвеститорите са оптимистични, че стратегията за растеж на Илон Мъск ще сработи. Акциите на Tesla достигнаха нов връх от около 430 долара за брой в четвъртък.
С пазарна капитализация от 77 млрд. долара Tesla е не само най-ценният автомобилен производител от САЩ, но и е оценен значително по-високо от германските премиум гиганти BMW и Daimler.