Световният автомобилен пазар се е свил по-бързо през 2019 г., отколкото в разгара на световната финансова криза, с четири милиона по-малко продадени автомобила в сравнение с миналата година, сочат данни на лобистка група за германската автомобилна индустрия, цитирани от Financial Times.
Асоциацията на автомобилната индустрия (VDA) предупреди за още загуби на работни места през идните 12 месеца на фона на продължаващото забавяне в Китай. Бързият растеж в страната помогна на сектора да се възстанови от глобалната рецесия преди десет години.
Миналата седмица брандът на Volkswagen Audi и компанията-майка на Mercedes-Benz Daimler съкратиха общо 20 хил. работни места, като се позоваха на инвестициите в електромобили и намаляващите печалби. Доставчици на автомобилни части като Continental и Bosch също съкратиха хиляди работни места.
„Трябва да очакваме спад на размера на основната работна сила“, казва президентът на асоциацията Бернхард Матес, който скоро ще напусне поста си. Той също така посочи, че временните трудови договори няма да бъдат подновени и че лобито е наблюдавало ръст на работата на непълен ден. В германската автомобилна индустрия са заети пряко около 830 хил. души.
Центърът за автомобилни изследвания (CAR) към университета Дуисбург-Есен прогнозира, че поне през следващите четири години пазарът няма да се върне към върховото си равнище от 2017 г., когато бяха продадени 84,4 млн. автомобила.
„Преходът на индустрията към електрическата мобилност ще доведе до загуба на работни места, която не може да бъде компенсирана от растежа през идните години“, смята представителят на CAR Фердинанд Дуденхьофер, който прогнозира, че около 233 хил. работни места в Германия ще бъдат в опасност през идните десет години.
Както VDA, така и CAR съобщават, че продължаващата несигурност заради търговската война между САЩ и Китай и в по-малка степен Brexit се прибавят към проблемите на германската автомобилна индустрия, както и нарасналата конкуренция на стартъпи от САЩ и Азия.
„Поради това виждаме, че пътят ще бъде стръмен и труден. Конкуренцията ще бъде по-ожесточена, а насрещните ветрове – по-бурни“, коментира Матес.
Президентът на VDA призова германското правителство да помогне чрез ускоряване на инсталирането на пунктове за зареждане на електромобили и понижаване на корпоративния данък, който в момента е 31,7%.
„В международен план се наблюдава тенденция към понижаване на данъците върху корпоративните печалби – във Франция, Италия, Белгия и САЩ, но не и в Германия“, казва Матес.
VDA съобщи още, че разходите за труд в германската автомобилна индустрия са най-високите в света – средно 54 евро на час.