Съдебната битка между американския технологичен гигант Google и компанията за споделени пътувания Uber Technologies Inc. преминава в следващия рунд.
Сега бившият инженер на Google Антъни Левандовски, пионер на технологията за самостоятелно управление на автомобили, който беше в центъра на правната битка между компанията майка на Google и Uber, беше обвинен от федералните власти в 33 отделни случая на кражби на търговска тайна.
Служители на Министерството на правосъдието на САЩ и прокуратурата в Калифорния са предявили обвинението срещу Левандовски в рамките на пресконференция във вторник, пише в. Wall Street Journal. Обвиненията се основават на 33 изтегляния на данни, в които информацията „е била разумно защитена от Google, имала е икономическа стойност и не е била известна като цяло“, заявиха служители на ведомството.
„Силициевата долина не е Дивият Запад“, казва Джон Бенет, специален агент от Федералното бюро за разследвания, отговарящ за Сан Франциско, който разследва Левандовски от май 2017 г. „Бързата и конкурентна среда не означава, че федералните закони не бива да се прилагат или могат да бъдат игнорирани".
39-годишният Левандовски се предаде във вторник сутринта във федералната съдебна палата в Сан Хосе. Той твърди, че не е виновен и беше освободен под гаранция.
„Обвиненията по това дело са основно преразглеждане на искове, които вече бяха дискредитирани - по гражданско дело между Waymo и Uber, което беше уредено преди повече от година и половина“, заяви Майлс Ерлих, адвокат на Левандовски. „Нито едно от тези уж секретни досиета никога не е стигало до Uber или до друга компания или лице“.
Наказателното дело представлява нов обрат в усилията на Силициевата долина да промени бъдещето на транспорта, повече от година след края на гражданско дело между Waymo, самоуправляващия се автомобилен бизнес на компанията майка на Google Alphabet Inc. и Uber. Waymo обвини Левандовски, бивш лидер в програмата му за автономни превозни средства, че е откраднал технологията и я е отнесъл в Uber. В рамките на извънсъдебно споразумение, което ограничи особено спорния период от битката за доминация на бъдещето на автомобилите без шофьори, Uber обеща да не използва технология от поделението Waymo на Alphabet и да предостави на Waymo дял от акциите си.
И макар че Левандовски не бе подсъдим по гражданското дело, федералният съдия, който контролира производството, пренасочи обвиненията и към американските прокурори. Окръжният съдия на САЩ Уилям Алсуп в Сан Франциско заяви тогава, че не е заел „никаква позиция“ по въпроса дали наказателното преследване е оправдано. Според съдебни документи обаче става ясно, че според съдията има „достатъчно доказателства", че Левандовски е нарушил задължението си за лоялност към Waymo.
Според прокуратурата разследванията продължават, а ако бъде признат за виновен, Левандовски може да получи присъда от по 10 години затвор и глоба за 250 000 долара за всяко едно обвинение.
„Не искам да намеквам, че ще настояваме за затвор от 330 години“, казва прокурор Дейвид Андерсън. „Като цяло всички ние сме свободни да преминаваме от една работа на друга; това, което не можем да направим, е да си пълним джобовете на изхода през вратата".
Според обвинението докато е работил във Waymo, Левандовски е изтеглял файлове - през декември 2015 г., включително схеми и инженерни чертежи, както и вътрешнофирмени технически цели на компютър на компанията. Три дни по-късно той е прехвърлил файловете на личния си лаптоп. Левандовски подаде оставка от Waymo през януари 2016 г., а месец по-късно е подписал договор за сделка с Uber, твърдят от прокуратурата.
Waymo започна да съди Uber през 2017 г., твърдейки, че Левандовски е откраднал над 14 000 поверителни досиета, преди да напусне, за да се присъедини към стартъпа, за да разработва там автономни превозни средства. Waymo твърди, че открадната информация касае дизайна на Lidar на Uber - сензор, който използва светлинни импулси за откриване на препятствия на пътя или близо до него, което позволява на Uber да проследява собствените си самоуправляващи се автомобили.
В хода на този граждански спор Левандовски отказа да върне документите на Waymo и отстоява правото си да не се признава за виновен, като отказва да отговаря на въпроси на адвокати. Трудовият договор на Левандовски с Waymo упълномощява частен арбитраж да работи по спорове. Състоянието на този процес все още не е ясно.
Криминалните обвинения срещу Левандовски също така отварят отново трудна тема за Uber, чийто публичен образ пострада сериозно заради правната борба с Waymo. Автомобилното звено на Uber страда заради постоянно напускане на служители и смъртта на пешеходец, ударен от самоуправляващ се автомобил на компанията през миналата година. Наказателното дело може също така да даде подробности за твърденията, които не бяха разкрити в рамките на гражданското дело.
Uber поясни в изявление, че сътрудничи на властите през цялото разследване и ще продължи да го прави.
Според досиета на съда Левандовски е спечелил над 120 милиона долара „за предполагаемия си принос“, за да разработи програмата за самостоятелно управление на автомобили на Google.
„Винаги сме вярвали, че конкуренцията трябва да се подхранва от иновациите и оценяваме работата на прокуратурата на САЩ и ФБР по този случай“, посочва говорител на Waymo в изявление по имейл.
Левандовски се е срещнал със съоснователя на Uber и бивш изпълнителен директор Травис Каланик през 2012 г. и през 2015 г. започна да поставя основите за преместването си в Uber, според съдебните досиета. Левандовски напуска Waymo и наема някои колеги да започнат работа в самостоятелен стартъп за автономни камиони, наречен Otto през април 2016 г. Uber придоби компанията през август същата година за 680 млн. долара, а Левандовски поема ръководството на Advanced Technologies Group в Uber, която се занимава с автономните коли.
Малко след като Waymo заведе съдебния си иск, Левандовски спира работа по технологията Lidar на Uber. През май 2017 г. Uber уволни Левандовски за това, че не е сътрудничил на следователите по делото за търговските тайни. Otto не спечели благоволението на мениджърите в Uber и беше закрит преди година.
През февруари 2018 г. Uber се съгласи да изплати в рамките на споразумение 245 милиона долара на разработчика на безпилотни автомобили Waymo, за да уреди спора за кражбата на технологии. Изпълнителният директор на Uber Дара Косровшахи заяви в изявление, че компанията никога не е използвала изобретената от Waymo технология за производство на безпилотни превозни средства.
През миналата година Левандовски създаде компания, наречена Pronto, която разработва технология за подпомагане на водачите при превоз на дълги разстояния. Стартъпът е частично самофинансиран, но също така е набрал капитал от инвеститори, въпреки че ръководителите на Pronto отказаха да уточнят кой или колко инвеститори участват.
Роби Милър, главен директор по безопасността на Pronto, ще поеме длъжността главен изпълнителен директор след наказателните обвинения, повдигнати срещу Левандовски, заяви говорител на Pronto. Той пояснява, че технологията Lidar, за която се твърди, че е открадната от Левандовски, не е свързана по никакъв начин със собствената технология на Pronto.
преди 5 години Google е фирма на FBI и даже вече никой не го крие. Отделно е най-големия глобален крадец на информация от всякакъв вид и род... така, че биг-тайм Крадеца ггооггле вика дръще крадеца-мишка Антъни Левандовски... весело е да се живее в днешно време... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Безпилотната технология вече се налага в камионите и до 10 години целия флот от товарни автомобили на големите транспортни фирми ще е сменен с електрически безпилотни камиони. Просто защото намаляваш разходите си с 30 до 45% от заплати, осигоровки, горива, еко такси, застраховки и др. Колкото до водородните двигатели пазара вече избра. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Пак спорят за неща без значение за автомобилната индустрия. Вече е ясно, че безпилотните автомобили нямат бъдеще и са прекалено скъпи. Реалната цена на тези открития е нищожна, тъй като е прекалено трудно да отговори на пазарните условия. Са страна като САЩ би било по-добър показател дори разработването на водородни двигатели или други пазарно приложими идеи за по-висок стандарт. отговор Сигнализирай за неуместен коментар