IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

България е на дъното в ЕС по възраст на автопарка

Най-много у нас са автомобилите на 10 до 20 години, сочат данни на Евростат

11:32 | 10.08.19 г. 2
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

През миналата година у нас са регистрирани около 35 хиляди нови автомобила при първа регистрация за около 15 милиона броя в страните на ЕС, което за страната ни е дял едва от 0,2 процента. Това показват данни от анализ на Евростат за автомобилния парк и регистрацията на нови коли сред 28-те страни-членки през 2018 г.

Регистрираните нови коли у нас на възраст до 2 години за миналата година са били около 1,7 на сто от общия брой на автомобилите у нас, при показател за Люксембург от 25 на сто.

Страната ни е в дъното на класацията и по възрастов дял на автопарка - до 5 години са около 5 на сто от автомобилите у нас (около 160 хиляди), до 10 години - 10 на сто (около 400 хиляди коли), между 10 и 20 години - 60 на сто (близо 2,4 милиона броя) и над 20 години - около 25 процента (близо 1 милион автомобила).

У нас има регистрирани между 3,5 млн. и 4 млн. броя автомобили, но тези цифри търпят корекции, тъй като всяка година в страната ни се внасят по около 100 хиляди коли втора употреба, както и се дерегистрират в КАТ няколко десетки хиляди автомобила.

Само за първите 6 месеца на тази година в България са регистрирани 18 323 нови автомобила, докато за същия период в страните на ЕС са регистрирани 8,1 млн. броя нови автомобили, което като пазарен дял е също 0,2 процента от всички новорегистрирани коли в ЕС за половин година.

Страната ни е на едно от последните места в ЕС и по регистрирани автомобили на 1000 жители - едва 393 коли, което е близо два пъти по-малко от лидера Люксембург - 670 коли на 1000 жители, сочи европейската статистика.

Люксембург с най-много регистрирани нови автомобили

Най-висок дял регистрирани нови автомобили на възраст до 2 години е отчетен в Люксембург - 25 на сто. Следват Дания - 24 на сто, Белгия - 22 на сто, Швеция - 20 на сто, Австрия - също 20 на сто и др.

На другия полюс - най-висок процент стари автомобили на възраст над 20 години е регистриран в Полша - 40 на сто, Естония - 28 на сто, България - 25 на сто, Малта, Литва и Румъния - по 20 на сто и др.

В категорията "най-моторизирана нация", тоест брой леки коли на 1000 жители, лидер отново е Люксембург - 670 автомобила на 1000 жители, следват Италия с 625 автомобила на 1000 жители, Финландия (617 автомобила), Малта (613 автомобила) и Кипър (609 автомобила на 1000 жители).

В другия край на скалата, с особено ниска "степен на моторизация", е позиционирана Румъния - 261 автомобила на 1000 жители, Унгария - 355, Латвия - 360, Хърватия - 390, България - 393 автомобила на 1000 жители.

При съседите ни данните са следните: Гърция - 500 автомобила на 1000 жители, Северна Македония - 200, Турция - 150 на хиляда жители.

Топ 5 на страните с най-висок брой регистрирани автомобили в ЕС за миналата година се оглавява от Германия - 3,4 млн. нови регистрации, Великобритания - 2,3 млн., Франция - 2,1 млн., Италия - 1,9 млн., Испания - 1,3 млн.

Данните на регистрираните нови автомобили по вид гориво сочат рязък скок на колите на бензин - промяна от 50 на сто до 57 на сто в рамките на една година. Делът на колите на дизел е паднал драстично от 45 на сто до 35 на сто, отчита още Евростат.

Като цяло по брой продадени автомобили през миналата година лидер на пазара в ЕС е групата VW (включваща марките VW, Skoda, Audi, Seat, Porsche и др.) с общ брой продадени 3,6 милиона автомобила, от които 1,6 милиона с марката VW. 

/БТА/

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:44 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

2
rate up comment 0 rate down comment 1
Веск
преди 5 години
Ами все сме на дъното и все същата подкрепа за дея дето ни държат и натискат на дъното. Не се оплаквайте. При Станишев имаше май 26 000 нови коли, сега 33 000. Ето колко сме напреднали за 10 години. Ала-бала тука доходи, тинтири-минтири и шменти-капели. Аз обаче се питам нормално ли е да има 4 милиона коли у нас. На 6 милиона и нещо народ, пенсионерски народ при това. Много са. Прекалено много. Екологично е катастрофа това. Нямаме инфраструктура да ги поеме, няма паркоместа, нищо. Някой мисли ли за това. Ами за замърсяването от дъртите дизели и не само. При 4 милиона коли по-нормално е да има 330, а не 33 хиляди нови годишно. Все по-последни и все по-назад. Ако не го виждате сте ***, ако траете сте ***, защото страната ще се срине от изоставането, тя вече се срива - масово и тази езен цвета от абитуриентите забегна за чужбина да учи.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 6 rate down comment 0
dakl
преди 5 години
Би било доста интересно , ако се посочат позициите по които като държава не сме на дъното в класациите на ЕС?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още