IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Лицата на деня

Новият шеф на BMW Оливър Ципсе: джентълмен и контрареволюционер

10:37 | 19.07.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Слънцето на Мексико напича, но Оливър Ципсе остава хладнокръвен. Когато производственият директор откри 30-ия завод на базирания в Мюнхен автомобилен производител - в Сан Луис Потоси през юни, Доналд Тръмп отново промърмори. Сочни мита биха били дължими, ако BMW иска да доставя автомобили до САЩ именно от Мексико.

Президентът на САЩ не впечатлява силно Ципсе. Почти нормално е да се справяме с търговските ограничения, казва той пред пътуващите журналисти. Почти всички страни в света таксуват с „всякакви вносни мита“, казва той. „И все пак продаваме 2,5 милиона автомобила годишно".

Такива изпълнения са типични за Оливер Ципсе. В продължение на месеци производственият директор е един вид външен министър за базирания в Мюнхен автомобилен производител, полиглот, със светски мироглед и суверенен на външен вид. От четвъртък вечерта той официално е новото лице на BMW.

На заседанието си в завода в Спартанбург Надзорният съвет назначи Ципсе за наследник на Харалд Крюгер, който в началото на юли заяви, че няма да поднови договора си, изтичащ през май 2020 г. Ципсе ще поеме дейността на Крюгер още на 16 август.

55-годишният мениджър от седмица беше фаворит за ръководната позиция в BMW. Алтернативно надзорният орган, начело на който е председателят на Надзорния съвет Норберт Райтхофер, обмисляха назначаването на директора по развойната дейност Клаус Фрьолих. Но в крайна сметка гласуваха за по-умерения кандидат. Според Надзорния съвет както служителите, така и основните акционери от семейство Квандт са се изказали в полза на Ципсе.

И наистина - дипломираният инженер се вписва идеално в изискванията на Квандт. Оливър Ципсе има вид на джентълмен: русата коса винаги е спретната, вратовръзката е завързана перфектно. Никой досега не го е виждал в неофициални дрехи или маратонки.

За разлика от своя предшественик Харалд Крюгер той обича сцената и говори английски без акцент. Подобно на своя по-възрастен брат, той е следвал в началото на 80-те години в Университета на Юта. И Хендрик Зипсе също е изминал дълъг път: Като професор по органична химия в LMU Мюнхен той се радва на най-високата академична степен.

Оливър Ципсе е учил математика и компютърни науки, а след това - машинно инженерство. Почти едновременно с предшественика си Харалд Крюгер той се присъединява към BMW Group през 1991 г. като стажант и прави кариера в отдела за техническо планиране. Той завързва контакти с най-мощната мрежа на компанията - кръга на планиращите производството около Йоахим Милберг и звездата Норбърт Райтхофер.

Зипсе поема водеща роля в завода на BMW в Южна Африка и ръководи производството на Mini в Оксфорд. Но докато по-младият конкурент Крюгер се издигa до висшето управленско ниво като ръководител на HR през 2008 г., Зипсе трябваше да се задоволи с корпоративното планиране и продуктовата стратегия. Едва през 2015 г., с прехвърлянето на Крюгер към шефския пост, той оглавява производствения отдел.

Първоначално там курсът е насочен към растеж, окуражен от силните продажби в чужбина, Крюгер и Ципсе активно разширяват своите заводи в САЩ и Китай. Но в същото време той трябва да започне деликатен обрат, наречен от днешния председател на надзорния съвет Норбърт Райтхофер „революция в автомобилната индустрия“.

Защото електрическият автомобил i3, изработван от въглеродни влакна в Лайпцигския завод от 2013 г. насам, се оказва скъпо приключение за BMW. Количествата и разходите не си пасват, заводът почти няма синергия с другите фабрики. „ i3 със собствената си производствена структура беше правилното решение по него време“, обяснява Ципсе през пролетта на 2018 г., цитиран от Handelsblatt.

Мениджърският екип около Крюгер разработва алтернативен план: Вместо да продължи да развива автомобила с въглеродни влакна, от 2021 г. всички модели на BMW ще бъдат оборудвани с всички задвижвания: дизел и бензин, хибридни, електрически. Задачата на Ципсе е да преподреди всички големи производствени предприятия в Европа, САЩ и Китай спрямо гъвкавото производство.

„Ако направите това интелигентно, тогава нямате нужда от отделни структури", обяснява Ципсе пред Handelsblatt през декември. Това е елегантната транскрипция на контрареволюцията.

Сега Ципсе бързо ще поеме юздите, се говори в компанията. Той ще осъществи преориентирането на BMW заедно с Фрьолих. Още на изложението IAA през септември той ще бъде на сцената като главен изпълнителен директор. И ще консултира Надзорния съвет по новата стратегия в края на септември. Иначе казано - няма да има гратисен период. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:21 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още