Европейският конкурент на Uber Bolt започва дейност в Лондон. Естонският оператор на споделени пътувания, който преди се казваше Taxify, следва стъпките на няколко стартиращи компании, които се опитват да спечелят пазарен дял в британската столица.
"Накрая" и "отново" са най-важните думи тук: базираната в Талин компания стартира дейност в Лондон още през септември 2017 г. - преди почти две години - само за да затвори услугите си след три дни, когато Transport for London, транспортният регулатор на британската столица, започна да проучва условията на лиценза ѝ.
Оказа се, че не всичко е било наред. За да разгърне по-бързо услугите си, Taxify (както беше известна компанията тогава) придоби лондонска фирма с лиценз, валиден до 2019 г. и пусна собствена услуга, използвайки тази вратичка. Във времена, в които TfL беше категорично недоволна от дейността на Uber и вече отправяше оплаквания от страна на политици, асоциацията на таксиметровите водачи и представители на профсъюзите за старта на Taxify, компанията трябваше да спре да работи.
Стартът на Bolt и евентуалното сътрудничество с TfL подчертава промяната, която наблюдаваме на транспортния пазар в Лондон през последните няколко години.
„Досега имаше монопол, който води до същите проблеми с по-високите цени и лошото обслужване", заяви главният изпълнителен директор и основател на Bolt Маркус Вилиг в интервю за TechCrunch тази седмица. „Ние сме тук, за да оправим това, но ще са необходими две до три години, за да го направим“.
Вилиг, който основава компанията през 2013 г., заяви, че повече от 20 000 водачи вече са се регистрирали за шофиране с Bolt преди старта на бизнеса във вторник. Според данни на Департамента по транспорта от март 2018 г. в Лондон са лицензирани 87 900 лични превозни средства за наемане.
В световен мащаб Bolt работи в 30 страни и 100 града с 25 милиона клиенти. Компанията, базирана в Естония, достигна стойност от 1 млрд. долара миналата година, влизайки в изключителния клуб на европейските технологични еднорози. Вилиг пояснява, че Bolt е спечелила водачи и пътници с по-ниски такси и комисиони в Европа и Африка.
„Ние се фокусираме върху пазари, където Uber има монопол, и след това влизаме с много по-добри предложения за шофьорите", казва той.
За първите два месеца Bolt ще взема комисионна от 7,5 на сто от шофьорите, а след това ще премине към такса от 15% за всяко пътуване, което според компанията позволява на водачите да печелят средно с 10% повече в сравнение с други платформи. През миналия месец някои шофьори на Uber в Лондон стачкуваха с искане компанията да намали комисионите си от 25% на 15%.
От страна на пътниците Bolt ще пусне 50% отстъпка, която след това ще премине по подразбиране до редовните цени, които все пак ще бъдат между 5% и 10% по-евтини от конкурентните.
Ценовата конкуренция не е единствената област, където Bolt прави модификации. Има и голяма промяна в характеристиките за безопасност на приложението: по-специално то ще стартира дейност с „паник бутон“, който ще позволи на пътниците и водачите да сигнализират Bolt и полицията, ако чувстват, че са в опасност, както и да предупреждават екипа на Bolt по доверието и безопасността да отчете казуса и да реши проблема.
Вилиг казва, че тази функция за безопасност не е по подразбиране на всеки пазар, на който работи компанията, а е вариант на функция, която Bolt използва, например, в своя южноафрикански бизнес „където безопасността също е проблем“ и макар да не е била пряко упълномощена от TfL, Вилиг отбеляза, че категорично агенцията е питала за характеристиките на безопасността и този бутон е бил включен заедно с други нови функции, като споделяне на подробности за пътуването с контакти.
Uber стана публична компания миналия месец при оценка от близо 80 млрд. долара. Представянето на акциите е нестабилно оттогава, тъй като инвеститорите се опитват да определят дали и кога компанията ще излезе на печалба. Uber отчете 1,01 млрд. долара нетна загуба през първото тримесечие на 2019 година.
Лондон нанесе удар на компанията, когато градските регулатори отнеха лиценза за града през 2017 г., позовавайки се на „липса на корпоративна отговорност". Вилиг каза, че на Bolt е била необходима „повече от една година“, за да получи своя лиценз за Лондон. Пътниците ще могат да регистрират пътуване през приложението Bolt от тази сутрин.