След повече от четири десетилетия в компания и 13 години начело на нея, идва краят: Дитер Цетче излиза в пенсия. Човекът, който спаси Daimler след ужаса с Chrysler, за последен път застана в сряда пред акционерите и се опита да обобщи своята ера.
„В първата си реч пред годишното общо събрание през 2006 г. казах: Нашата цел е да върнем компанията на върха", обясни Цетче. По това време производителят на Mercedes изоставаше сериозно в продажбите, а главният конкурент BMW беше далеч напред. А днес? Изпълнява ли Daimler собствените си претенции за „Най-доброто или нищо"? „В много области, да“, каза Цетче, цитиран от Handelsblatt.
Марката със звездата е отново безспорен номер едно сред премиум производителите от 2016 г. насам. По време на мандата си мустакатият мениджър увеличи приходите на Daimler с почти 70 млрд. евро до 167 млрд. евро. Добавената нетна печалба под ръководството на Цетче възлиза на 76 млрд. евро.
„С пенсионирането на Дитер Цетче си отива един изключителен мениджър“, похвали 60-годишният мениджър председателят на Надзорния съвет Манфред Бишоф. „Той заслужава нашата безрезервна благодарност".
На тези думи Цетче реагира наистина емоционално, опитва се да скрие сълзите в очите и оправя нескопосано вратовръзката около врата си. Под неговата егида тромавият индустриален конгломерат, който включва не само подразделението за маркови автомобили, но и Daimler Trucks, най-големият производител на търговски превозни средства в света, постигна значителен напредък. Това е безспорно.
„От гледна точка на акционерите днес можем да направим смесена оценка на епохата на Цетче“, пояснява обаче Яне Вернинг от Union Investment, дружествен фонд на Volksbanks и Raiffeisenbank. Цената на акциите на Daimler, с отчитане на дивидентите, се развива по-слабо от бенчмарк индекса Dax от 2006 г. насам и значително по-слабо от акциите на BMW и VW, казва той.
„Първата позиция в премиум сегмента не топли акционерите, защото Daimler никога не успява да използва премиум цените, за да генерира премум марж", казва Вернинг. Daimler има хроничен проблем с ефективността, а напоследък Цетче вече не действаше проактивно, пояснява той.
И Инго Шпайх Deko Investment не пести: „Салдото за въглеродния диоксид на новия автомобилен парк на Mercedes в Европа е катастрофален и няма признаци за възстановяване". В действителност, стойността на флота на Mercedes по отношение на CO2 не е паднала през последната година, а дори напротив - леко се е увеличила до 132 грама на километър.
„Това е обезпокоително отстъпление", обяснява Шпайх. В края на краищата ЕС настоява за по-чисти двигатели и до 2021 г. Mercedes ще трябва да намали границата на CO2 във флота си до под 105 грама на километър, в противен случай ще се изправи пред тежки глоби.
Маржът на Daimler вероятно ще продължи да бъде подложен на натиск. Печалбата на групата вече спадна с почти 30% през 2018 г. През първото тримесечие концернът от Щутгарт не спечели пари, а дори изгори 2 млрд. евро.
Маржът от продажбите на бившата перла Mercedes-Benz Cars спадна от девет на 6,1%, докато в подразделенията за ванове и автобуси групата дори отчита загуби. Резултатът от финансовото подразделение се засилва – но благодарение на еднократен ефект. Оперативният резултат обаче е негативен.
„Трансформацията на компанията също има финансов ефект", признава Цетче. Само през последните пет години Daimler почти удвои обема на годишните си инвестиции. Новите технологии - от контрола на жестовете, през електрическите задвижвания до автономното шофиране, ще имат своята цена, опитва се Цетче да смекчи леко гнева на акционерите. И обещава: „Всичко е под контрол: фиксирани и променливи разходи, разходите за материали и персонал, инвестиционните проекти, дълбочината на добавената стойност и продуктова гама".
Сега зависи от неговия наследник, Ола Келениус, да върне Daimler обратно на бързата писта и да постигне целева възвръщаемост от осем до десет процента в сегмента на леките автомобили. „Аз съм твърдо убеден, че Ола е правилният човек, който да води успешно нашата компания", заключава Цетче. Шведът е изправен пред огромна задача. За да му помогне, като начало концернът ще съсдаде нова структура.
Конгломератът ще трябва да приюти три юридически независими единици (коли, камиони, мобилни услуги) под шапката на Daimler AG. Ако акционерите одобрят плана, Келениус ще държи холдинговото дружество и отдела за пътнически автомобили в същия екип и ще контролира отделението за камиони като надзорен орган. Така Келениус ще разполага с гигантска власт. От него зависи как ще я използва.
преди 5 години ...тези водорасълчета живеят в някаква полусуха среда - отглеждат ги в еластични прозрачни тръби, с които даже правят красиви арт-инсталации. това е феноменално - особено за градовете - най-вече за офиси, домове такива - истинска фабрика за кислородец !!!Ама това не е важно, важното е какво е подучено да рецитира 15-годишното идиoтче !!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Стига с тоя въглероден двуокис !!! Не може цяла Европа да се води по акъла на някакво 15-годишно шведско крeтенче - и на алкохолизираните *** от еврокомисията. Утре и да дишаме ще ни забраните - но преди това ще съсипете европейската икономика и енергетика. Вчера по ТВ гледах за една иновация - специални водорасли дето поглъщат въглероден двуокис ДЕСЕТ ПЪТИ повече от дърветата - 2 квадратни метра такива вършат работа колкото едно голямо дърво !!! Значи има как да се реши проблемът по друг начин, освен като се върнем в каменната ера !!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар