Приложението за споделени пътувания на американската публична компания Lyft Inc. скоро ще започне да предлага пътувания с автомобили, управлявани от Waymo LLC в района на град Феникс, в едно от най-големите досега комерсиални приложения на роботизираните таксита.
Waymo, звеното за самоуправляващи се автомобили на майката на Google Alphabet Inc., заяви, че първоначално ще разположи 10 автомобила с оператори за безопасност зад волана през приложението Lyft през следващите няколко месеца. Потребителите на Lyft в района на Финикс ще могат да изберат превозно средство на Waymo от приложението, за да могат да пътуват. Условията на партньорството не бяха оповестени, пише Wall Street Journal.
Waymo обяви сътрудничеството точно преди Lyft да публикува първия си тримесечен финансов отчет като публично търгувана компания. Lyft отчете загуба в размер на 1,1 млрд. долара, завишена от разходите, свързани с първоначалното публично предлагане през март, докато приходите ѝ почти се удвоиха до 776 млн. долара,
Lyft напредва на фона на новините от конкурента си Uber Technologies Inc., който се очаква в петък да проведе IPO на стойност до 90 млрд. долара. Lyft и Uber от години твърдят, че автономните автомобили са от решаващо значение за бъдещето на техния бизнес модел, макар че нито един от тях не се превърна в лидер в тази област.
Партньорството на Lyft и Waymo е последният пример за това как технологичните компании и автопроизводителите, които разработват технологията, все повече се обръщат един към друг, за да споделят разходите или да разширят предлагането си. Подразделението за автономни автомобили на General Motors Co., GM Cruise, обяви във вторник, че е набрало още 1,2 млрд. долара, включително от настоящите си инвеститори Honda Motor Co. и Vision Fund на японската корпорация SoftBank Group Corp.
„Има танц, който се провежда между всички тези партньори, за да се намери подходящият партньор, и този танц е деликатен", казва Крис Томас, съосновател и президент на Detroit Mobility Lab, която помага за насърчаване на работни места в мобилността. „Искате да сте сигурни, че си партнирате с екипи и организации, които споделят вашите ценности, които споделят вашата амбиция и честно казано споделят своя праг на риска", казва той пред Wall Street Journal.
Решението на Waymo да използва Lyft сигнализира готовността ѝ за преминаване отвъд собственото си приложение, за да доведе своите автомобили по-близо до пазара. Waymo е тествала своята услуга за роботокаксита в зона от около 100 квадратни мили около град Финикс, позволявайки на жителите да извикат кола с оператор по безопасността. През 2017 г. двете компании обявиха плановете си да работят заедно, но никога не са уточнявали какво биха правили заедно. През тази година инвестиционното подразделение на Alphabet ръководи кръг за финансиране от 1 млрд. долара в Lyft, която наскоро стана публична компания.
„Тази първа стъпка в нашето партньорство ще ни позволи да представим Waymo на потребителите на Lyft, което ще даде възможност на мнозина да предприемат първото си пътуване в самоуправляващ се автомобил", се казва в изявлението на Джон Крафчик, изпълнителен директор на Waymo.
Waymo и Cruise са сред най-известните компании, които се опитват да превърнат превозните средства без шофьори в комерсиални роботизирани таксита, което се сблъсква не само с технологични препятствия, но и несигурност, породена от въпроси, свързани с регулаторни, правни и обществени теми. Смъртта, предизвикана от един от автономните автомобили на Uber през миналата година, задълбочи опасенията за безопасността на технологията, докато поддръжниците твърдят, че тази тази технология може в крайна сметка да спасява животи.
Още технологични новини вижте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria!