Слаби данни за продажбите, нарастващи разходи и заплаха от антитръстови глоби вгорчиха началото на годината за BMW Group. Въпреки многото нови модели базираният в Мюнхен производител на автомобили с марките BMW, Mini и Rolls-Royce едва успя да увеличи продажбите в сравнение със същото тримесечие на миналата година.
Още по-лошо: нарастващите разходи за електрическа мобилност и наложената от Европейската комисия антикартелна глоба принуждават дружеството да задели 1,4 милиарда евро. Като цяло печалбата преди данъци се свива с около 75% до 762 млн. евро, предава DPA.
Главният изпълнителен директор на BMW Харалд Крюгер утешава вложителите с втората половина на годината. „Оперативно сме на прав път и очакваме попътен вятър, особено през втората половина на годината - благодарение на нарастващата наличност на много нови модели. В същото време усещаме множеството тежести, които засягат цялата автомобилна индустрия. Към това се прибавя и наскоро станалото необходимост във връзка с текущите производства на ЕК отписване”, каза Крюгер в Мюнхен във вторник.
Всъщност антитръстовите процедури удариха по-сериозно от очакваното компанията от Мюнхен. Комисията обвинява Daimler, Volkswagen и BMW, че са сключили нелегални споразумения от години при въвеждането на нови емисионни разпоредби. Daimler и Volkswagen са договорили по-рано един вид снизходителност от ЕС и вероятно ще се измъкнат без големи санкции.
Въпреки това BMW остава навън и сега трябва да понесе пълния размер на наказанието. В Мюнхен това предизвиква недоволството: BMW ще се отбранява на твърденията на Европейската комисия "ако е необходимо - с всички законни средства за защита", обяви групата.
Отписването доведе до негативния резултат в автомобилното подразделение със загуба в размер на 310 млн. евро. Но дори и без антитръстовата глоба нещата не се развиват добре за BMW. Ако се изключат тези еднократни ефекти от провизиите, оперативният марж възлиза на 5,6% - далеч от осемте процента, които компанията си постави като минимална цел за автомобилния бизнес.
„Нашият стремеж е и остава висок: искаме да растем устойчиво и печелившо", заяви финансовият директор Николас Петер. Още през март групата обяви, че ще намали разходите с общо 12 млрд. евро до 2022 година. Същността на програмата е свиване на моделната гама, особено по отношение на оборудването, двигателите и трансмисиите.
В допълнение, разработването на нови модели трябва да бъде значително ускорено, преди всичко чрез работа с виртуални прототипи. С вечния конкурент Mercedes е планирано сътрудничество в областта на технологиите на бъдещето, като автономното шофиране.
BMW очаква за текущата година леко увеличение на продажбите. Компанията няма да постигне своя собствена цел от 8 до 10% възвръщаемост на продажбите в автомобилния бизнес през тази година, като за 2019 г. целта вече е в диапазона от 6 до 8%. Ако ЕК наложи глобата си, маржът ще е в диапазона между 4,5 и 6%. За амбициозния концерн от Мюнхен това е твърде малко. През следващата седмица BMW ще има и годишно общо събрание.
Вижте повече във видео анализа на Bloomberg TV Bulgaria!