Американски официални представители в областта на търговията са отхвърлили искане на Tesla за освобождаване от 25-процентните мита, наложени от президента Доналд Тръмп върху произвеждания в Китай „мозък“ Autopilot на автомобилите й Model 3 и други електромобили, съобщава Ройтерс. Това е един от над 1000 отказа за продукти, свързани с плановете за индустриално развитие на Китай.
Според документи на офиса на американския търговски представител (USTR), видени от Ройтерс, искания за изключение от Tesla и други компании за произвеждани в Китай продукти – от самолетни части до инструменти в областта на биотехнологиите, са били отхвърлени, тъй като са били счетени за „стратегически важни“ за програмата „Произведено в Китай 2025“.
Tesla е отказала коментар.
Компанията е подала отделни молби пред USTR за изключване от митата на произвеждания в Китай централен дисплей на Model 3 и за компютъра в колата на Model 3, които още чакат отговор.
“Производствените ни разходи за автомобилите ни в САЩ също бяха засегнати от вносните мита върху някои компоненти, идващи от Китай“, посочи Tesla в понеделник в документ до Комисията за ценните книжа и борсите в САЩ.
Отказът илюстрира систематичния подход на администрацията на Тръмп за осуетяване на усилията на Китай да разработи високотехнологични индустрии, които според Вашингтон са се възползвали от кражба и принудителен трансфер на американска интелектуална собственост.
Програмата „Произведено в Китай 2025“, която цели да увеличи възможностите на Китай в десет стратегически индустрии, доминирани от САЩ, е в основата на търговските преговори и американските искания за значителни промени в политиките на Китай.
Тези индустрии включват нови енергийни източници и автономни автомобили, полупроводници, аеронавтика, биофармация, роботика и изкуствен интелект.
Икономически вреди
Tesla отправи за първи път искане за изключване на версия 3.0 на системата Autopilot през юли 2018 г., която нарече „мозъка на автомобила“, и предупреди, че „повишените мита върху тази конкретна част причинява икономически вреди на Tesla заради увеличаване на разходите и последствия за рентабилността“.
В писмо от 15 март генералният съветник на USTR Стивън Вогн отбелязва, че агенцията отхвърля молбата на Tesla, защото тя „засяга продукт със стратегическо значение, или е свързана с „Произведено в Китай 2025“, или други китайски индустриални програми“. USTR публикува и отделно писмо, в което отказва и молба за по-ранната версия 2.5 на системата Autopilot.
USTR е получила молби за изключване от митата върху китайски стоки за близо 13 хил. продукта и е отхвърлила 5311 от тях. В 1166 отказа, или над една пета от случаите, като мотив са посочени връзки с „Произведено в Китай 2025“ като в случая с Tesla.
Tesla е съобщила пред USTR, че не е могла да намери производител в САЩ и е допълнила, че „избирането на друг доставчик е щяло да забави програмата Model 3 с 18 месеца“.
Други автомобилни компании също са поискали сходни изключения, но все още не са получили отговор.
В края на юли General Motors поиска освобождаване от 25-процентните американски мита върху произвеждания в Китай спортен автомобил Buick Envision, както и за десетина автомобилни части.
Nissan Motor и Fiat Chrysler Automobiles също подадоха молби за освобождаване на автомобилни части, а Uber Technologies поиска изключение за електрически колела, отдавани под наем чрез приложението Uber.
Дори САЩ и Китай да постигнат търговско споразумение в идните седмици за разрешаване на споровете си, освобождаването на компаниите от мита може да отнеме месеци и дори години. Запознати с разговорите източници казват, че някои мита, особено насочените към индустриите от „Произведено в Китай 2025“, може да останат в сила в рамките на механизъм за правоприлагане.
Американският вицепрезидент Майк Пенс заяви в петък, че начинът, по който ще бъдат отменени митата, ще бъде част от механизма, целящ да гарантира спазване на задълженията на Китай по всички споразумения.