Компанията за споделено пътуване Uber Technologies Inc очаква да измине дълго време, преди една от най-големите ѝ инвестиции - автомобилите със самостоятелно управление - да е готова за широкомащабно разгръщане. Това заяви старши мениджър на стартъпа в понеделник, докато фирмата за споделяне на пътувания се подготвя да стане публична.
Ракел Уртасун, която е главен учен в организацията Advanced Technologies Group (ATG) на Uber и оглавява отдела на групата в Торонто, говори за предизвикателствата пред развитието на автономните автомобили в рамките на събитието Reuters Newsmaker в Ню Йорк.
„Автомобилите със самостоятелно управление ще влязат в живота ни. Въпросът кога ще стане това все още не е ясен“, каза Уртасун. „Ще отнеме много време, за да имаме този процес в мащаб", допълни тя.
По-предпазливият тон бележи промяна от преди три години, когато Uber прегърна агресивна тактика, за да активизира мащабно подразделението си за автономни превозни средства, в опит да пусне повече роботи таксита на улицата. Компанията е се смята за лидер в индустрията, докато един от автономните ѝ джипове уби пешеходец в Темпе, Аризона, през март миналата година.
Коментарите на Уртасун съвпадат с тези на останалата част от индустрията, която след много амбициозни и смели обещания смекчи очакванията и отказа да назовава срокове за внедряване. Крайните технически предизвикателства пред изграждането на автомобили, които могат да предскажат човешкото поведение и да реагират по подходящ начин, се оказаха по-големи, отколкото дори някои от най-ярките умове на индустрията очакваха.
Напредъкът на поделението за самоуправляващи се автомобили на Uber обаче е под прожекторите, тъй като компанията се готви да стартира първичното си публично предлагане през тази година. Uber, чиято загуба преди данъци, амортизация и други разходи възлиза на 1,8 милиарда долара през миналата година, изразходва близо 200 милиона долара за едно тримесечие за бизнеса със самоуправляващи се коли, съобщават някои източници пред Ройтерс.
Uber, която за последно бе оценена на 76 млрд. долара на частния пазар, търси пазарна капитализация от до 120 млрд. долара в рамките на своето първично публично предлагане и може да се появи на борсата преди края на април, съобщава още Ройтерс.
„Вярно е, че когато се отправяте към IPO, много повече погледи са вперени към вашите финанси", каза Уртасун. „Казвам отново, че Uber разбира, че самоуправляващите се коли не са нещо, което ще се случи утре, те разбират необходимостта от напредъка на науката".
Тя отказа да предложи каквито и да било указания за това каква комбинация от автомобили, управлявани от човека, и автономни автомобили, ще има през следващите 10 години, като се позова на твърде много неясноти в индустрията.
„Ясно е, че за 10-годишен период ще има смесица от двете", каза лаконично Уртасун.
Производството на автономни автомобили е изключително скъпо и сроковете за изплащане са все по-несигурни. Някои обаче смятат, че способността на Uber да се справя успешно с прехода към автономни превозни средства е от решаващо значение за дългосрочните финансови перспективи на компанията.
С премахването на шофьорите и добавянето на автоматизация Uber ще може да прибере пълната цена на пътуването, която пътниците заплащат, и да създаде по-ефективни маршрути за придвижване на хора и пакети.
Uber откри Advanced Technologies Group в Торонто през 2017 г. и назначи Уртасун, която е и доцент в Университета в Торонто, за ръководител на организацията. През миналата година Uber заяви, че ще инвестира повече от 150 млн. долара в Торонто, за да развие операциите си в бизнеса с автономни коли, да открие инженерен център и да разшири дейността си в областта на изкуствения интелект.
След фаталната катастрофа в Аризона Uber премахна автономните си автомобили от пътя, уволни стотици тестови шофьори и затвори операциите си в Аризона. Компанията възобнови много ограничените тестове по обществените пътища в Питсбърг през декември.
Неотдавна Uber използва по-съвместен подход, като покани автономните дивизии на General Motor Co и на Alphabet Inc - Cruise и Waymo да вкарат колите си в мрежата на Uber. Уртасун заяви в понеделник, че Uber насърчава всяка компания, която има такъв бизнес, да добави колите си към мрежата на Uber.
„Ние сме много, много отворени и бихме искали всяка друга компания да влезе в нашата мрежа (за автономни коли)“, каза тя.
Група инвеститори, водена от SoftBank Group Corp и Toyota Motor Corp, преговаря за инвестиране на 1 млрд. долара или повече в автономното подразделение на Uber, съобщи Ройтерс през миналия месец. По-рано Toyota вложи 500 млн. долара в съвместното създаване на самостоятелно движещи се автомобили с Uber.