Германският автомобилен производител Daimler се опитва да рестартира бизнеса си с малкия автомобил Smart. За тази цел концернът основава съвместно предприятие с китайския си основен акционер Geely. Следващото поколение на малката кола ще се произвежда в нова, специално построена от Geely фабрика за Smart в Китай, поясняват в изявления Daimler и Geely.
Новите модели ще са изцяло електрически и се очакват на пазара след 2022 г. Очаква се съвместното предприятие с по 50:50 участие да бъде създадено до края на 2019 г. Финансовите подробности не са оповестени.
Daimler ще допринася за марката и концепцията за малкия автомобил, а развойната дейност и производството ще се осъществяват в бъдеще от Geely. На досегашния завод за Smart в Хамбах, Франция, ще продължи да се произвежда моделът - до пускането на пазара на новите модели. В същото време там ще се стартира и производството на компактните автомобили на новата марка електромобили EQ на Daimler.
Според говорител на Daimler в Хамбах за компанията работят около 700 души. Освен това има има около 170 служители в областта на продажбите и развойната дейност за Smart в Бьоблинген. Колко служители ще има новото съвместно предприятие все още не е известно.
Тази стъпка се очакваше. В Daimler се спекулираше наскоро за потенциални нови партньори за Smart. Досега малката кола бе произвеждана в сътрудничество с Renault. В момента Daimler е в процес на пълно преобразуване на малкия автомобил в такъв с електрическо задвижване.
Наскоро бе отчетен спад на продажбите с 4,6% до 128 802 автомобила. При пускането на марката преди 20 години бе зададена цел за продажби на 200 000 превозни средства годишно – какъвто е капацитетът в Хамбах. Daimler не предоставя информация за продажбите и печалбата, но експертите смятат, че Smart е на загуба от основаването си преди 20 години. Самата марка обаче се счита за доста ценна.
Заедно с основния акционер Geely сега се очаква да бъде разширено портфолиото на Smart. Така автомобилите ще се предлагат и в следващия компактен размер - така наречения B-сегмент. Дизайнът ще продължи да се надзирава от дизайнера на Mercedes-Benz Гордън Уагнър, но автомобилът ще се разработва от Geely.