В момента автомобилите на дизел, които се движат по пътищата в България, са 1,21 млн. На бензин карат 1,34 млн. шофьори у нас, съобщава Нова телевизия.
Медията цитира данни и на търговците в Германия, според които в автокъщите залежават около 350 хил. коли на дизел със стандарт Евро 5 на стойност над 5 млрд. евро. Средно всеки автомобил престоява около 106 дни.
Според българските търговци в момента се наблюдава сериозен ръст на вноса на стари дизелови коли от Западна Европа към нашата страна. Докато търсенето на нови автомобили на дизел в ЕС намалява с 18 % през миналата година, у нас то се запазва.
Доскоро дизелите бяха най- разпространените коли по пътищата на Италия. Заради ограниченията обаче те вече не са толкова желани.
„Дизелът в Италия умира и това не е само италиански проблем, а европейски. От 2018 г. много региони тук, в Италия, забраниха достъпа до центъра на градовете за дизелови автомобили. Въпросът е - къде отиват старите дизелови коли – в Близкия Изток, третия свят и Източна Европа, където законите не са толкова строги по отношение на замърсяването”, коментира пред Нова Джузепе Гамбакорта – автоексперт в Италия.
В момента 80% от вноса на коли втора ръка у нас идва от Италия. Средно за година от Италия към България се изнасят около 140 хил. автомобила - като 65% от тях са дизел. „Засега вратата към нас е отворена – няма механизми, по които да се ограничат тези автомобили да дойдат”, каза Цветелина Цанева от Асоциация на вносителите на автомобили.
Според Александър Миланов от Асоциацията на автомобилните производители около 60% от новорегистрираните коли през миналата година в България са на дизел. Като само един на всеки десет автомобила е нов, а не „втора ръка”. И вносителите и производителите го потвърждават. По думите му в България търсенето на дизелови автомобили остава високо.
Експертите не изключват и българските шофьори да спечелят от европейските забрани. Ако преди половин година автомобил, отговарящ на нормата Евро 6, се е продавал за 28 000 евро, сега цената му в автокъщите в Германия и Италия трудно минава 21 000 евро. „Това, което може да се случи, е някои от тези автомобили да влязат на относително по-изгодна цена на българския пазар и това да подпомогне на някои от по-старите сегменти автомобили в България”, казва Александър Миланов.