Автомобилната гума дава контакта на автомобила с пътя. През 2012 г. влезе в сила етикетирането, като на етикетите има три основни критерия за представянето на една гума – съпротивление при търкаляне, ниво на външен шум и спиране на мокра настилка. Това обясни Борислав Враджалиев, председател на Асоциацията на производителите, вносителите, търговците и вулканизаторите на гуми, кънтри мениджър в The Goodyear Tire & Rubber Company, в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.
"Три са критериите на етикета, 15 са критериите, за които специализираните издания следят при тестовете на автомобилни гуми, а 50 са критериите, за които заводът производител следи при производството на гумата. Идеята е етикетът да даде по-добра информация на потребителите за представянето и характеристиките на една автомобилна гума", коментира Враджалиев.
По думите му при автомобилните гуми има много други фактори, които са определящи за представянето им. “Тук е моментът в професионалната експертиза на нашите консултанти и партньори, когато крайният потребител получава адекватна консултация, определят се неговите нужди и му се предлага работещо решение“, каза специалистът.
Според него Клас А е най-добре представящата се гума. “В съпротивлението при търкаляне разликата от буква до буква води до близо 100 грама икономия на гориво на 100 километра”, информира той и поясни, че етикетите ще се отнасят вече и за тежкотоварните автомобили.
Враджалиев напомни, че освен за съпротивлението при търкаляне, от Съвета на ЕС обърнаха специално внимание, че подобряването на етикетите на гуми ще предостави повече информация за разхода на гориво, безопасността и шума.
“Това ще позволи на потребителите при покупката на гуми да получат по-точна и съпоставима информация от различните производители”, посочи той, но напомни, че това обаче не е нещо ново и е било въведено още през 2012 г.
Експертът даде пример спирането на мокра настилка, където от изключително значение е разликата от буква до буква, което често е колкото дължината на един автомобил.
“От най-добре представящата се гума го най-зле представящата се разликата е 18 метра в спирането на мокра настилка при скорост 85 км./ч. Съветът на ЕК искаше в този регламент да включи нова скала за измерването, но едно широко и обхватно изследване на независим източник показа, че на практика само 0,1% от абсолютно всички автомобилни гуми в Европа покриват критерия AA, докато най-разпространени са EC, а BB представляват около не повече от 70% от всички гуми. Което означава, че ако се повишат още повече критериите, няма да има автомобилни гуми, които да ги покриват“, обясни Борислав Враджалиев.
По данни на Асоциацията на производителите, вносителите, търговците и вулканизаторите на гуми за 2018 г. са продадени над 2,400 милиона нови автомобилни гуми за леки и лекотоварни автомобили и около 250 хиляди за тежкотоварни автомобили.
По думите на експерта новото изискване на директивата за етикетирането на автомобилни гуми ще се отнася и за тежкотоварните автомобили. „Интересен момент е с още три критерия за представянето на гумите: износване, пробег и възможност регенерираните гуми също да бъдат включени в тази директива. Имаше предложение износването и пробегът да се включват в етикета, но все още няма достатъчно адекватен метод за оценяването на представянето на тези критерии. Това е включено в една следваща ревизия на съответната директива“, добави Борислав Враджалиев.
Той съобщи и каква е българската позиция за промените в етикетирането. Председателят на Асоциацията на производителите, вносителите, търговците и вулканизаторите на гуми информира, че са предоставили професионална експертиза на Министерството на икономиката, както и критериите за пробег и абразивно износване, “тъй като няма все още адекватен метод за измерване на гумите регенерат”.
“Гумите регенерат на практика са вече износени и излезли от употреба гуми, върху които се полага нов протектор и се дава втори живот на гумата, което намалява вредните емисии, намалява и отпадъците. В България 40 хиляди тона на година са отпадъците от автомобилни гуми“, пресметна специалистът и изрази съжаление, че в България вече не се произвеждат автомобилни гуми, докато в Румъния има четири завода. По думите му, вносът на гуми в нашата страна е предимно от европейски производители.
Борислав Враджалиев разкри и новостите в индустрията. „Като представители на Goodyear представихме в Женева гума, която е концептуална, която се предоставя за бъдещите летящи автономни автомобили. Винаги се стремим да дадем поглед в бъдещ план. Тази гума буквално диша, тоест нейната редица е покрита с един мъх, който успява да оползотворява въглеродния двуокис и изпуска кислород. Тази гума успяваше да комуникира с другите превозни средства. Това дава поглед накъде би отишло бъдещето“, прогнозира развитието на новите технологии при автомобилните гуми експертът.
Според него производството на автономни автомобили предоставят големи предизвикателства на производителите и заяви, че те трябва да намерят най-оптималния начин тези продукти да не вредят на околната среда.
„Изследвания доказват, че една гума престоял една седмица на работещ автомобил е точно толкова увредена, колкото друга, стояла повече от една година в склада на търговеца. Важно условие е гумите да се съхраняват правилно. Най-големият враг на гумите са ултравиолетовите лъчи от слънцето и налягането, съответно и температурата“, е мнението на Борислав Враджалиев.
Повече от разговора вижте във видео материала.