През следващите три години Ferrari NV ще се стреми да удвои печалбата си чрез драстично увеличаване на продажбите на своите модели Monza, LaFerrari Aperta и Purosangue. Но за да постигне това, италианският производител на бързи и луксозни автомобили ще трябва да се пребори с Кристиян фон Кьонигсег, пише Елизабет Берман за Bloomberg.
От 2002 г. компанията Koenigsegg Automotive AB продава годишно около дузина ръчно изработени автомобили за приблизително 2 млн. долара броя.
Нейният основател Кристиян фон Кьонигсег очаква да увеличи годишното си производство до стотици превозни средства до 2022 г., като почти всички модели ще бъдат с цена от приблизително 1 млн. долара.
Надеждите са свързани с увеличаване на производствения потенциал до няколко хиляди автомобила годишно, което ще превърне компанията му в сериозна заплаха за Ferrari и други производители на суперколи като Lamborghini и Bugatti.
„Някои хора вече предпочитат нашите модели пред тези на Ferrari“, посочва фон Кьонигсег по време на обиколка на неговия завод в зелените покрайнини на шведския град Ангелхолм.
През януари компанията подписа договор за 320 млн. долара с National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS), контролирана от Китай компания, която купи активите на Saab през 2012 г.
Партньорите ще започнат производството на новите модели през 2021 г. в Тролхатан, в завода на Saab, три часа северно от Ангелхолм с кола (и вероятно доста по-бързо, ако използвате автомобил Koenigsegg, развиващ максимална скорост от 249 км/ч).
Въпреки че заводът на Saab в момента представлява една празна обвивка, някога той е разполагал с 8 хил. работници и производствен капацитет от 200 хил. коли годишно.
Това е в рязък контраст с предприятието на Koenigsegg, където 225 работника произвеждат някои от най-усъвършенстваните превозни средства в света.
Мястото изглежда повече като обществен клуб за любители на автомобилите, където всеки използва занаятчийски методи и инструменти за изработката на моделите.
За последните две години инженерите на компанията разработват модел, който ще има двигател, позволяващ независим контрол на всмукателните и изпускателните клапани. Според тях, технологията, която фон Кьонигсег иска да лицензира, може да осигури по0бързо ускорение с почти 50% по-голям въртящ се момент в сравнение с конвенционалните двигатели, като същевременно намали разхода за гориво и отделяните вредни емисии.
Глобалните продажби на моделите Koenigsegg, струващи по над 180 хил. долара, са се утроили до 28 650 броя в периода 2009-2017 г., според проучване на HIS Markit, и тази цифра вероятно ще нараства, тъй като в редиците на богатите потребители продължават да влизат нови попълнения.
Интересно е да се отбележи, че през 2009 г. фон Кьонигсег прави опит да купи затъващите към фалит активи на Saab, но се отказва от условията, поставени от шведските правителствени служби.
Когато NEVS купува Saab, собственикът на Koenigsegg е поканен от китайската страна да тества своите превозни средства в старите съоръжения на придобитата шведска автомобилна компания.
Двата концерна все още изчистват детайлите около плана за нови модели суперавтомобили, около които остават редица въпроси.
Но фон Кьонигсег притежава достатъчно амбиция, като за това говори и неговото интересно минало. Само на 22 години той успява да изгради своята идея за създаване на луксозна и бърза кола, без да обръща внимание на коментарите, предвещаващи неговия провал.
„Шансовете за успех са малки, но след като спечелихме правото да съществуваме, сега трудно ще можем да бъдем победени“, заключва с усмивка фон Кьонигсег.