Продължава тенденцията за намаляване на дела на автомобили втора употреба при общите продажби в България и през 2018 г. Това стана ясно по време на пресконференция на Прес Авто Клуб България.
Според председателя на сдружението Борислав Цаков през изминалата година съотношението между нови и употребявани коли на българския пазар е било 1 към 6,2. През 2017 г. на всеки осем стари автомобила е бил продаван един нов. Според Цаков тенденцията за постепенно обновяване на автопарка се очаква да продължи.
Специалистът коментира и данните за общите продажби на леки автомобили, които доближават силните нива от 2007 г. и 2008 г.
„39 984 нови лекотоварни автомобили бяха продадени в България през 2018 г., като малко не достигна бройката да се закръгли“, подчерта още експертът, като добави: „Това затвърждава и още една тенденция от гледна точка на обновяването на родния автопарк – сделките с употребявани коли все още са в пъти повече от тези с нови, но съотношението се подобрява трета поредна година“.
Според него системата „бонус малус“ е опит на държавата да облекчи КАТ при задължението за налагане на глоби, като провиненията на шофьорите ще се отразяват директно върху размера на задължителната застраховка „Гражданска отговорност“.
Увеличаването на разходите за поддръжка на личните автомобили влияе и върху размера на продажбите на леки коли, пояснява Цаков.
„Лидери в продажбите на нови автомобили са Dacia с 4,666 хил. продадени коли, Renault и Skoda”, заяви още той.
При луксозните марки е отчетен над 10 на сто ръст на продажбите, а клиентите са избрали екстравагантни нови автомобили, като продадени са четири броя нови Tesla, седем нови Ferrari и по една бройка Lamborghini и Rolls Royce. Начело на този сегмент обаче е BMW с 1,11 хил. продадени автомобила.
От средата на 2018 г. на българския пазар се появява и индийската компания Mahindra, като от нейните модели до края на декември са продадени 8 броя.
„Дизеловите автомобили продължават да доминират на пазара, но през последните години непрекъснато се увеличава делът на бензиновите двигатели“, подчерта Цаков.
Той обърна внимание и на актуалните електрически превозни средства, които навлизат широко в най-големите автомобилни пазари по света.
„В България съществува голям интерес към електромобилите, но търсенето в крайна сметка остава слабо заради липсата на добре изградена зарядна инфраструктура“, отбеляза експертът.
Цаков сподели още, че на родния пазар се забелязва тенденцията на силен интерес и към кросоувърите и луксозните марки автомобили.
Сред номинациите на Прес Авто Клуб България за Автомобил на годината от клас леки коли присъстват моделите Audi A6, BMW 8, Ford Focus, Kia Ceed И Peugeot 508. При кросоувърите предложенията са BMW X5, Citroen C5 Aircross, Honda CR-V, Suzuki Jimny и VW Touareg.