ЧЕЗ ще се фокусира върху домашния пазар преди да разшири своята мрежа и в другите страни, в които оперира. В това число влизат Полша, Словакия, България, Румъния и Унгария, споделя Хмелик.
„Логично е да гледаме към страните, където бизнесът ни вече е развит“, смята той, добавяйки: „Очаквам този пазар да бъде консолидиран през следващите пет години“.
Енергийните компании, технологичните стартъпи и петролните дружества вече се борят за затвърждаване на своето присъствие на пазара на електромобили и зарядни станции.
Швейцарската банка UBS прогнозира, че 360 млрд. долара ще бъдат необходими през следващите осем години, за да бъде изградена глобална инфраструктура от зарядни станции, за да може да се поддържа баланса в растежа при броя на електромобилите.
Полша, най-голямата икономика в Източна Европа, която се поддържа от около 40 млн. души, разполага едва с 2981 плъгин автомобили, сочат данни на шведската компания EV-volumes.
Страната си е поставила за цел до 2025 г. да разполага с 1 млн. електрически превозни средства, приемайки електромобилността като съществена част от своята икономика.
Унгария разполага с 3128 електромобила, докато в Чехия те са 2473 броя. Елeĸтpoмoбилитe в Бългатия към средата на 2018 г. дocтигaт oбщo 526 бpoя, oт 276 гoдинa пo-paнo, пoĸaзвaт дaннитe нa oтдeл "Πътнa пoлиция" ĸъм Mиниcтepcтвo нa вътpeшнитe paбoти. За сравнение, европейският лидер в това отношение Норвегия е отчела 239 хил. електромобила, изпреварвайки Германия с 41 хил. броя.
Унгарската петролна и газова компания MOL вече е започнала своята енергийна трансформация, подготвяйки се за предстоящия спад в търсенето на изкопаеми горива, който се очаква да настъпи през следващите няколко десетилетия.
Компанията планира да инвестира около 30 млн. евро до края на 2020 г. в изграждането на мрежа от 700 зарядни станции в Унгария, Румъния, Хърватия, Словения, Словакия и Чехия.
Инвестицията може да генерира приблизително между 10% и 15% от традиционния бизнес на дружеството за продажба на дребно през следващите 10 години и се очаква да достигне 50% до 2040 г.
Според Петер Рататис, директор на звеното за потребителски услуги, компанията очаква да генерира приблизително 420 млн. долара от продажбите на дребно за 2018 г.
MOL, заедно с германската E.ON, хърватската HEP, словенската Petrol и унгарските звена на BMW и Nissan, са част от проекта на ЕС за субсидиране, като целта им е да бъде изградена мрежа от 252 бързозарядни станции в страните от Централна и Източна Европа.
По-малките играчи като Greenway също се опитват да се възползват от въпросните субсидии, за да продължат да разширяват своя бизнес.
С наличието на CEZ и MOL на нейния пазар, както и на полските компании като Orlen, Greenway планира да повиши броя на своите зарядни станции до 630 в Полша до края на 2020 г.
В плановете на компанията влизат Чехия и страните от Балканския полуостров, като още през 2015 г. Greenway стартира проект за изграждане на пътни зарядни обектив рамките на Словакия съвместно с австрийската Verbund.