Последните промени в Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ) по отношение на автомобилите не решават проблемите с мръсния въздух и жертвите по пътищата. Това се казва в позиция на Асоциацията на автомобилните производители (ААП), изпратена до медиите.
Според асоциацията, както и досега, продължава практиката данъкът за автомобила да се определя спрямо мощността на двигателя, умножено с коефициент според годината на производство.
С 2,3 пъти се увеличава данъчното бреме за автомобили до 5 г., се казва позицията. Така колкото по-стар е автомобилът, толкова по-малък данък се дължи. Така според Асоциацията нормата има обратен ефект и не стимулира покупките на по-икономични, по-екологични и по-безопасни автомобили.
От данък са освободени автомобилите, задвижвани от електрическа енергия, мотоциклети и мотопеди. В ЕС се стимулират с данъчни облекчения автомобилите, които са с екологична категория, пише в позицията.
Асоциацията на автомобилните производители предлага премахване на коефициента според годината на производство, тъй като той нарушава принципа „замърсителят плаща”. И изтъква, че той не се прилага за тежкотоварни автомобили, автобуси, морски и въздушен транспорт.
ААП не приема и завишаването на данъка според мощността на двигателя. Определените стойности в различните диапазони варират от 0,34 лв. до 6,30 лв. за киловат. Предлага се да има една фиксирана стойност за 1 kw, която да се умножава по мощността на двигателя за всички автомобили.
Асоциацията иска въвеждане на екологична компонента за всички превозни средства. И изтъква, че България е държавата с най-стария автомобилен парк в Евросъюза. По данни на ГД ”Национална полиция” средната възраст на автомобилния парк в страната към края на 2017 г. е 19 г. Леките автомобили до 5 г. са под 3,5%, а над 10 години са почти 90%.
„Мръсният въздух превръща страната ни в едно от най-опасните места за живеене в света. В същото време у нас на практика за автомобили, за които в европейските страни се въвеждат ограничения на движението (Евро 4 и Евро 5), проектът на закона дава преференции“, пише още в позицията.
Там като съществен пропуск се изтъква липсата на данъчно облекчение за Plug-in хибриди.
Направените промени, според организацията, увеличават минимално данъка на силно замърсяващите автомобили (с около 30 лева) и не способстват за решаването на проблемите с въздуха и жертвите по пътищата.