Японският автомобилен производител Toyota Motor Corp заяви, че производството на Lexus в Китай може да увеличи икономическия растеж и продажбите на компанията на фона на конкуренцията с германските концерни, съобщава Ройтерс.
Toyota, която дълго време се противопоставяше на идеята за производство на моделите на Lexus в Китай заради опасения относно качеството и рентабилността на инициативата, е прекарала последните две години в проучвания за вариантите за местно производство.
Японската компания вече е разговаряла със своите китайски партньори Guangzhou Automobile Group Co и FAW Group за евентуалната възможност за производството на Lexus в пределите на Китай.
Ако смяната в мястото на производство бъде осъществена, това ще се превърне в главен фактор за промяната в глобалната политика на най-големият автомобилен производител в света, който ще заздрави връзките с китайската икономика.
„Все още не сме сигурни в това решение, но няма логика да изпуснем подобна възможност“, съобщава представител на една от замесените компании в този проект.
По-рано през тази година Националната комисия за развитие и реформи в Китай взе решение да ограничи начините, по които производителите на автомобили могат да инвестират в нов капацитет за производство на бензинови и електрически автомобили. С предложения проект комисията се стреми да се справи с излишъка от капацитет в производството на автомобили.
За да могат да строят нови заводи, компаниите ще трябва да инвестират над средното за сектора в развойна дейност, да поемат ангажименти за екологични автомобили и износ.
Предложените нови правила ще повлияят и на компании като японските Toyota Motor и Nissan Motor и на местната Geely, които увеличават пазарния си дял в Китай и се стремят да инвестират в разширение на капацитета.
През април Пекин обяви, че отменя правилото за „50 процента”, което ограничаваше производството на автомобили от чужди компании на територията на страната.
Ограничението беше въведено още през 1994 г., като според него чуждестранните производители са длъжни да създадат съвместно предприятие с местна фирма, за да имат право да правят и продават автомобили в Китай. При това дялът на чуждите фирми не може да бъде повече от 50%.
Сега това правило отпада, като първи от него – още през тази година, ще се възползват производителите на електромобили. През 2020 г. ще бъде премахнато ограничението за търговския транспорт, а през 2022 г. за всички останали превозни средства.
Една от първите компании, които ще се възползват от промяната, е Tesla. Американският производител на електромобили планира да изгради завод в Шанхай, който да захранва местния пазар. В същото време отпадането на ограниченията ще окаже сериозен натиск върху местните компании, които ще трябва да оцелеят при по-жестока конкуренция.
Toyota вече произвежда редица свои модели в Китай (Camry, Highlander, Corolla, Levin и Crown) като през 2017 г. отчетоха продажби на китайски пазар в размер на 1,29 млн. автомобила, включително и внесения от Япония Lexus.
Toyota обмисля да премести производството на Lexus в Китай още от 2011 г.
Двама представители на компанията заявиха, че Toyota вече обмисля конкретни сценарии за локализиране на производствената база на Lexus.
“Цялата подготовка е повече или по-малко завършена“, смятат те.