Предложението на Европейската комисия (ЕК) за налагане на 15-процентно ограничение на вредните газове, отделяни от камионите до 2025 г. е твърде амбициозно, смятат представители на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA), според които целта от 7% би била по-реалистична, имайки се предвид технологиите, които в момента се използват.
Изпълнителният орган на Европейския съюз представи първото по рода си споразумение за ограничаване на вредните емисии от транспортната индустрия като част от плана, чиято крайна дата за изпълнение е 2030 г., предава Euractiv.
„Всички сектори трябва да допринесат за изпълнението на тези ангажименти по отношение на климата съгласно Парижкото споразумение“, заяви комисарят по климатичните въпроси Мигел Ариас Канете, който представи въпросното предложение през май тази година, настоявайки, че междинната цел за 2025 г. може да бъде постигната със съществуващите технологии.
„Имайки се предвид състоянието на пазара на технологиите днес, намаляването на вредните емисии като въглеродния диоксид със 7% до 2025 г. ще осигури точния баланс между амбициозния и реалистичния подход“, смятат представители на ACEA.
Асоциацията предлага промяна в размера на крайното ограничаване на емисиите до 2030 г. - от 30% на 16%.
Основният аргумент на ACEA е, че производителите на камиони вече прилагат съответните мерки за ограничаване на въглеродните емисии, когато е възможно, тъй като отделените газове са тясно свързани с разхода на гориво, което е и най-важният фактор при продажбата на камиони.
Горивото представлява около 30 на сто от разходите на превозвачите според асоциацията. Камионите имат и значително по-дълъг живот от леките коли, което ги прави и по-трудни за замяна.
Автомобилната индустрия е особено обезпокоена от предвидените санкции срещу производителите, в случай, че не се били спазени условията за ограничаване на вредните емисии. Нейни представители посочиха, че ЕК е определила своите цели за 2025 г. и 2030 г. чрез сравняване на въглеродните емисии от микробуси с тези на по-тежките камиони, измерени в грамове въглероден диоксид на километър.
ACEA смята, че това сравнение е подвеждащо, тъй като камионът, носещ по-сериозно натоварване, е по-ефективен от по-лекото превозно средство и следователно измерването трябва да се извършва при грам въглероден диоксид на тон-километър.
Официалната позиция на асоциацията идва малко преди Европейския парламент да започне дискусии по предложението за ограничаване на въглеродните емисии при камионите.