Главният изпълнителен директор на Fiat Серджо Маркионе, един от най-дългогодишните ръководители в автомобилната индустрия, почина в сряда. Миналата събота стана ясно, че 66-годишният мениджър се оттегля от поста си на ръководител на италианско-американския автомобилен производител Fiat Chrysler Automobiles (FCA) и дъщерната компания Ferrari по здравословни причини.
В интервю за Bloomberg в началото на годината Маркионе отправи стряскащо предупреждение към автомобилните концерни, че имат по-малко от десет години, за да се преобразят, или рискуват да бъдат комодитизирани (групиране на пазара около един определен продукт – бел. ред.) на фона на сеизмичните промени в захранването, управлението и купуването на коли.
Развиващи се технологии като електрифицирането, софтуерът за самоуправление на автомобили и споделеното пътуване ще променят начина, по който потребителите вземат решения за закупуване на автомобил до шест-седем години, убеден бе Маркионе.
Според него индустрията ще бъде разделена на сегменти, при което първокласните марки ще успеят да запазят своето превъзходство, а обикновените превозвачи на хора няма да могат да се справят с конкуренцията на компании като Tesla и Waymo на Google.
Очакванията на Маркионе са до десет години да се стигне до повсеместно разпространение на автомобили с четвърто ниво на автономия, способни да се движат без човешка намеса в ограничен географски район. Според неговите предвиждания до 2025 г. по-малко от половината продадени коли ще се движат изцяло на гориво.
“Трябва да сме много внимателни към хора, които вдигат шум. Ние сме много внимателни в изявленията си за това накъде ще тръгне индустрията. Wrangler ще стане хибрид през 2020 г. Не говорим много за това, но то ще се случи. Това е част от нормалното развитие“, каза тогава Маркионе.
„Всички преминахме през фазата, в която се смяташе, че споделеното пътуване ще бъде господар. Има и други опции извън Uber и Lyft, включително производителите на оригинално оборудване (OEMs), които могат да навлязат на пазара и да играят определена роля“, убеден бе той.
Маркионе бе категоричен, че нищо не може да попречи на Fiat Chrysler да предостави услуга за споделено пътуване на по-широка общност, като използва за целта мрежата си от автомобилни къщи. „В индустрията се говори за тези неща, сякаш те са нещо обичайно днес. Преходът ще бъде по-дълъг и аз мисля за цялата работа, която свършихме в компанията и ще продължим да вършим“, отбелязва Маркионе.
Той бе сигурен в доброто бъдеще на Fiat Chrysler, защото концернът е възприел напълно различна стратегия от гледна точка на диференциране на бранда в сравнение с конкурентите си. „Ако погледнете Jeep, RAM и първокласните марки, това са брандове, които ще оцелеят. Но ако предлагате обикновено транспортиране, това е като да си купите обикновен телефон“, каза Маркионе.
Според него най-уязвимият на комодитизацията бранд е самият Fiat. „Мисля, че можем да го защитим, докато се придържаме към Sport 500 и семейството на 500, макар че седаните, които се конкурират с Opel и Peugeot на PSA Group може да се натъкнат на трудности в дългосрочен план“, отбелязва Маркионе.
Той бе убеден, че засега Fiat Chrysler има средства да оцелее. „Този бизнес никога не е бил за хора със слаби сърца. Идващите технологични промени вероятно ще го направят по-труден от когато и да било в историята“, завършва Маркионе.
преди 6 години тоя и от оня свят дава акъл, НЕ НЕМА е електрическо щот треат батерий за тва сичкото кола и АЕЦове да го захранат целото нещо, щот със слънчаци и перки не стааа особено зимъска тва вече видехме ..... или нещо друго ше е ама да видиме кво .... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Водородните автомобили също са електрически, при всички положения колите ще са такива. Нещо което сега убягва на всички е че колите са много неудобен и нерационален за града транспорт. Тази ирационалност сяма да е вечна. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Това мнение за пореден път доказва, че Маркионе не е научил абсолютно нищо през живота си за новите технологии. Електрическите коли са изобретени преди двигателя с вътрешно горене, но те не са конкурентни на и те бързо биват захвърлени... Аз предполагам, че след като се изчерпи петрола той ще бъде заменен от водород, торий или друго подобно гориво, а не от електрически коли. Причината за това са физичните закони и невъзможността да се складира енергия ефективно в никакъв вид батерия... По-добри батерии от литиево-йонната никога няма да бъдат изобретени, защото това би противоречало на законите на физиката и такава батерия би била нестабилна като нитроглицерин. Електричката няма шанс срещу почти всякакъв вид двигател използващ друго гориво, а да не говорим, че всичкия литий на планетата е недостатъчен и една литиево йонна батерия може да стигне дори 10 милиона $ дори и само 10% от колите да станат електрически... отговор Сигнализирай за неуместен коментар