Дори и най-модерните и чисти дизели не успяват да покрият европейските стандарти за вредни емисии в реалния живот, твърди проучване, проведено от Международния съвет за чист транспорт (ICCT). Американската неправителствена организация се прочу през 2015 г., когато разкри прословутия Дизелгейт, припомня Automedia.bg.
Сега ICCT твърди, че е тествал над 700 000 автомобила от 4850 различни модела и версии в Европа. Целта е била да даде на местните власти и потребителите "надеждна информация" за замърсяването с азотни оксиди. Те са сред основните причинители на смога в градовете.
Според директорите на ICCT, цитирани от The Financial Times, резултатите от проучването са "стряскащо потвърждение на най-лошите страхове за дизеловите автомобили". Дори и най-замърсяващите бензинови двигатели в тестовете не са надхвърляли с повече от 1,5 пъти допустимите норми, докато при дизелите от най-ново поколение със сертификат Евро 6 превишението е "минимум два пъти". При някои от Евро 6-дизелите то е дори четири пъти, а при по-старите Евро 5 дизели - до 18 пъти.
През февруари тази година германски административен съд постанови, че градските власти имат право да забраняват дизеловите автомобили, за да се справят със замърсяването. Миналия месец Хамбург стана първият град, въвел частична такава забрана (за автомобили до Евро 5). Производителите твърдят, че тези забрани са прекалени, и настояват, че по-старите дизели могат да се приведат в норма чрез софтуерни ъпдейти, а по-новите така или иначе покриват всички изисквания.
Новите данни на ICCT показват, че този аргумент е "напълно погрешен", казва изпълнителният директор на организацията за Европа Петер Мок, който е германец. "Можем да заключим, че всички дизели с Евро 6 на пазара не са чисти".
Проучването на ICCT (достъпно на trueinitiave.org) e извършено с особена технология за дистанционно измерване. Произведените от автомобила вредни емисии за една секунда се засичат, когато той премине пред светлинен лъч на специален тестов пункт на пътя. Тези тестови точки са били разположени в Лондон, Лийдс, Цюрих, Барселона, Стокхолм и в извънградска среда в Шотландия.
Според ICCT предимствата на този метод е, че измерва емисиите в наистина реални условия, и че не може да бъде засечен от софтуера на автомобила и измамен по някакъв начин. Мок твърди, че подобни тестове са отдавна приети в САЩ, Китай и Хонконг, но са слабо познати в Европа. Организацията е получила разрешение да проведе изпитанията във Великобритания, Холандия и Франция, но не и в Германия.
Тестовете делят колите в три категории - зелени (до 90 милиграма азотни оксиди на км), жълти (от 90 до 180 милиграма), и червени (над 180 мг). Нито един дизел не успява да влезе сред зелените, и единствено дизеловите модели на BMW получават жълт рейтинг. Всички останали са в червено.
Мок подчертава, че данните не се опитват да внушат, че производителите са нарушили закона. Те са по-скоро допълнителен начин да се контролира ефективността на новите, "реални" тестове за вредни емисии, приети от ЕС. Дори и в новия европейски цикъл производителите могат да манипулират резултатите, като примерно при определени температури имат право да изключват рециркулацията на отработилите газове, за да предпазят двигателя от увреждане.
До момента нито един от основните автомобилни производители в Европа не е коментирал официално резултатите на ICCT.
преди 6 години да не ползваш и ти от софтуера на Бош :):) че имаше кампания имаше, че трябва да се махнат дизелите и бензините, трябва ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Да, нещо дизелът им пречи. Може би икономичността. Чудна работа! Може би лобират за коли на ток или нефтената индустрия се дразби от ниския разход. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Не позна пробвай пак. Или аз ще ти кажа да не се мъчиш. Промяната е че София е много по голяма от едно време и дървата са по-скъпи и бедните хора които не са малко в България живеем, горят в печките си каквото дойде най-евтиво през зимата а това са пластмаси. Ето ти го замърсяването. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Карам фиеста на 26 години на газ и всички уреди се плашат от нея. А дизелгейт го измислиха враговете на райха. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години МАй май, нищо не си прочел за ДизелГейт. Софтуера на колата разбира кога е на тест и кога не и когато е на тест за газове пуска други програми за намаляване на контролираните газове! А като е в движение си пуска нормалната програма!Едно време в София работеше Кремиковци и въздуха беше мръсен, сега няма Кремиковци, но въздуха е по-мръсен!!! Каква е промяната - много дизелови коли по улиците ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Имам Мазда на 3 години , дизелова. През тази година за първи път минах технически преглед . Четири пъти ми замерваха газовете в ауспуха и не можеха да повярват , че са толкова ниски показателите - повече от два пъти под изискуемото . Има някаква кампания срещу дизела , от която някой иска да спечели отново за сметка на обикновените хора . Дано нашите управници не се подадат на истерията и шашмалогията . *** май се плъзга в тази насока . отговор Сигнализирай за неуместен коментар