Американската компания за споделено пътуване Uber разкри причината за фаталния сблъсък с един от самоходните прототипи на компанията. 49-годишна жена почина в Аризона през март заради инцидента. Причината очевидно е проблем със софтуера, който решава как автомобилът трябва да реагира на обектите, предава The Information.
Сензорите на колата вероятно са разпознали пешеходката, която е прекосила улицата с велосипед, но софтуерът е решил да не реагира веднага и да игнорира сигнала. Софтуерът има право да прави това, ако даденият засечен предмет попада в т. нар. False Positives. По принцип софтуерът е настроен да игнорира определени предмети, които не могат да повлияят на движението, като например навети от вятъра найлонови торба на улицата, но в този случай тази настройка е отишла твърде далеч.
Междувременно шофьорът зад волана, който е трябвало да поеме контрола и да предотврати катастрофата, не внимаваше за трафика секунди, преди колата да удари Илейн Херцберг при скорост от почти 40 мили в час. Не е ясно какво ще е действието на Uber срещу шофьора, но компанията вече заявила в публично изявление, че лицето все още е част от екипа на Uber. Фирмата сключи финансово извънсъдебно споразумение със семейството на жертвата, за която се смята, че е първият човек, починал от катастрофа с прототип на автомобил с автономно движение.
Uber изучава системата за самоуправление на автомобили, участваща в инцидента, съвместно с Националния съвет по безопасност на транспорта, въпреки че компанията е стигнала до свое предварително заключение, става ясно от съобщение на стартъпа. Евентуалният доклад на съвета за сблъсъка се очаква да бъде по-изчерпателен.
Констатациите на Uber могат да накарат други разработчици на автономни автомобили да проверят какъв вид софтуерна настройка правят, за да се справят с потенциални фалшиви положителни резултати. Цялата индустрия се чудеше дали аварията е причинена от проблеми, които могат да се отнасят и до тях. Освен Uber, Waymo на Alphabet и десетки компании, вариращи от Cruise на General Motors до стартъпи като Aurora Innovation и Voyage, тестват самоуправляващи се автомобили. Разработчици като Nvidia и Toyota заявиха, че временно спират тестването на автономни прототипи на превозни средства заради катастрофата.
При разследването на сблъсъка Uber разкрива, че жизненоважната част от автомобила вероятно е работила правилно: става дума за софтуер за "възприемане", който съчетава данни от камерите на колата, лидара и радарите, за да разпознае и "да маркира" обектите около него. В този случай се смята, че софтуерът е видял обектите. Проблемът е това, което по-широката система е избрала да направи с тази информация.
Има причина, поради която Uber настройва системата си да бъде по-малко предпазлива по отношение на обектите около колата. Компанията се опитва да развие кола, която е удобна за движение. За разлика от нея хора, които наскоро са се качвали в коли на Waymo или Cruise на General Motors, казват, че пътуването може да е дръзко, с внезапно натискане на спирачките, въпреки че няма никаква заплаха. Това често е резултат от реакции на фалшиви позитиви, когато сензорните системи мислят, че виждат движещи се обекти, които всъщност не са там, или предмети, които вероятно няма да бъдат проблем, но се третират като такива. Възприятието на Uber е, че прототипът на автомобила, който непрекъснато удря спирачките и така осъществява внезапни спирания, също е опасен.
Преди катастрофата през март Uber се опитваше да постигне вътрешно заложената си цел в края на годината да позволи на клиентите в района на Феникс да се возят в автономните автомобили на Volvo, без да има "шофьор по безопасност", който да седи зад волана. Обиколките трябваше да бъдат ограничени до определени маршрути при хубаво време. Waymo, смятан за лидер в зараждащата се индустрия, започна да предлага на някои тестери извън компанията подобно возене през миналата есен.
Но след катастрофата на Uber бе забранено да тества превозните си средства в Аризона и ѝ бе отказано подновяването на разрешението за изпитания в Калифорния. Компанията може теоретично да тества колите си другаде - има офиси в Питсбърг и Торонто.
Не е ясно какви реформи може да предприеме Uber в системата си за наемане и наблюдение на подизпълнителите, които седят зад волана на прототипите, за да поемат контрола, ако възникне проблем. Но процесът за развитие на автономните коли ще отнеме много години, така че Uber ще има възможност да наема водачи и да ги обучи по-добре, или да плати за шофьори с дългогодишен професионален опит - подобно на начина, по който компанията започна бизнеса си, като плати на шофьори на лимузини да извозват пътниците ѝ. Повечето програми за автономни превозни средства наемат шофьори в началото на 20-те до края на 30-те им години и им плащат по около 25 долара на час. Компаниите тестват шофьорите и следят тяхното поведение.
Междувременно конкурентът на Uber в САЩ Lyft прави още една стъпка в развитието си и праща 30 автономно движещи се коли по улиците на Лас Вегас. Колите с технология на автомобилния поддоставчик Aptiv могат да бъдат резервирани чрез приложението на Lyft и ще се движат в целия град. Преобородуваните от Aptiv в коли роботи автомобили от марката BMW се движат с шофьор, който може да поеме управлението при нужда.