Подготвят се законодателни промени, чрез които ще бъде въведено понятието "оператор на зарядна точка" за електрически автомобили, става ясно от закрито заседание на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР).
От стенограмата от срещата на комисарите, провела се в края на март, става ясно, че Министерството на енергетиката е поискало становище от енергийния регулатор относно въвеждането на текстове от европейската директива, засягаща този сектор.
Според предложението КЕВР трябва да "предприеме действия, така че операторите на зарядни точки да могат да предоставят на клиентите си услуги във връзка със зареждането на електрически превозни средства на договорна основа, включително от името и за сметка на други доставчици на услуги".
Освен това комисията следва да осигури възможност всички публично достъпни зарядни точки да предоставят и възможност на ползвателите на електрически превозни средства за зареждане ad hoc, без встъпване в договорни отношения със съответния доставчик на електроенергия или оператор.
От работната група на енергийния регулатор обаче посочват някои пропуски. Например предложението не регламентира взаимоотношенията между оператора на зарядната станция с оператора на мрежата.
Не e регламентиранo и дали да има разрешителен режим за осъществяване на дейността на операторите на зарядни станции. В Националната рамка е предвидено, че те купуват електрическа енергия на едро и я продават на крайни клиенти. От тази гледна точка възниква въпросът дали тези оператори не трябва да получат правен статут на търговци на електроенергия.
В своето становище от енергийния регулатор препорчават промените да бъдат въведени на ниво закон, защото се въвеждат нови понятия.
Според предложението, обсъдено в КЕВР, Комисията за защита на потребителите (КЗП) ще предприема действия, които да гарантират, че цените, начислявани от операторите на публично достъпните зарядни точки, са "разумни, лесно и ясно съпоставими, прозрачни и недискриминационни".