General Motors планира да започне пилотна програма това лято, която ще позволи на собствениците на автомобили да отдават колите си под наем, когато не ги използват, съобщават запознати източници, цитирани от Bloomberg.
Тестовете ще започнат в началото на лятото чрез отдела на GM за споделяне на автомобили Maven, разкриват източниците, пожелали да запазят анонимност, тъй като плановете не са публично оповестени.
Собствениците на автомобили на GM ще могат да обявяват колите си в платформата на Maven, така че други водачи да могат да наемат и споделят приходите с автомобилния концерн.
Пилотната програма, която GM ще опита да превърне в пълномащабен бизнес, ако се окаже успешна, може да е нова крачка напред в трансформирането на компанията от производител в доставчик на мобилност. Години наред цената на акциите на автомобилната компания остана непроменена, тъй като инвеститорите се притесняваха от пиковите продажби на коли и офанзивата на Силициевата долина в автомобилната индустрия. През октомври обаче книжата на GM поскъпнаха рекордно, тъй като плановете й за създаване на автономен автомобил и на услуги като Maven набраха популярност сред инвеститорите.
Графика
Отделът на GM Maven вече отдава коли под наем на отделни шофьори, а Maven Gig дава възможност за наемане на автомобили от шофьори наUber Technologies, Lyft и компании за доставки на храна.
Airbnb за коли
Други компании вече правят с колите това, което Airbnb прави с имотите – позволяват на шофьори да отдават под наем колите си, за да намалят разходите по собствеността и да извлекат допълнителни приходи. Стартъп компаниите Turo и Getaround са двете големи имена в сектора, въпреки че GM ги оставя далеч зад себе си с пазарната си стойност от близо 53 млрд. долара.
P2P споделянето на автомобили е сравнително нов нишов бизнес, но броят на абонатите в сайта на Turo са се увеличили пет пъти до близо пет милиона, а предлаганите коли под наем са се утроили до 200 хил. в последните две години. Компанията набра 92 млн. долара през септември благодарение на германския концерн Daimler и южнокорейската компания SK Holdings, които оцениха Turo на около 700 млн. долара.
Getaround набра 45 млн. долара през април, като Toyota Motor беше един от инвеститорите.
P2P бизнесът може да се окаже по-смислен от услугите за споделяне на автомобили, които изискват притежаване и поддръжка на колите, казва Александър Мариан, директор на отдел „Автомобилни и индустриални практики“ в консултантската компания AlixPartners. Автомобилните производители могат да направят този модел успешен, защото имат огромна мрежи от собственици на автомобили, допълва той.
P2P моделът за споделяне на автомобили обаче е изправен пред известни предизвикателства. Американската асоциация на доставчиците на коли под наем призовава конгресмените да елиминират несправедливи според нея вратички в законите за данъците, които членовете й трябва да плащат, а компаниите за споделяне на автомобили избягват.
Turo също е въвлечена в съдебен процес с властите в Сан Франциско, които искат да регулират бизнеса със споделените автомобили като този на компаниите за коли под наем и да прогонят Turo от летището в града.
Едновременно с плановете за разширяване на Maven GM продължава да развива отдела си за автономни коли Cruise Automation в Сан Франциско. Cruise създаде автономни версии на електрическия автомобил Chevrolet Bolt и приложение за използване на колите като роботаксита от следващата година.
GM все още не е решила дали да използва приложението на Cruise, ново изобретение или партньор като Lyft за планирания бизнес с автономни коли. Не е ясно и дали автомобилният концерн ще използва Maven или друго маркетингово име, съобщават запознатите източници.