Преди влизането си с 10% в германския автомобилен концерн Daimler китайската Geely е планирала евентуалното придобиване на Fiat Chrysler Automobiles NV.
Китайският предприемач и директор на Geely Ли Шуфу е осъществил в средата на 2017 г. контакти с италианско-американския производител, докато е разузнавал възможностите за разширяване извън Китай, предава Bloomberg, като се позовава на запознати със случващото се лица.
Но двете страни не са успели да постигнат съгласие по отношение на оценката на концерна. Ли е предпочел да не прави официално предложение, тъй като двете страни са имали различни възгледи за бъдещата оценка на Fiat Chrysler след петгодишния план на компанията за растеж до 2018 г. Представители на Geely и Fiat Chrysler са отказали да коментират темата.
В края на миналата седмица Geely обяви, че Ли Шуфу е придобил дял от 9,69% в Daimler. Делът, който е на стойност почти 9 млрд. долара при сегашната оценка на акциите на Daimler, прави Ли най-големия акционер в производителя на автомобили, камиони и ванове Mercedes-Benz, чиято централа се намира в германския град Щутгарт. Според Bloomberg китайският предприемач е инвестирал 7,5 млрд. долара в придобиването си.
С покупката - най-голямата китайска инвестиция в чуждестранен автомобилен концерн, Ли Фушу излиза пред Kuwait Investment Authority, който към 30 септември е притежавал 6,8% в Daimler, сочат данни на Thomson Reuters.
Zhejiang Geely притежава и богатата на традиции шведска марка Volvo Cars. През миналата година компанията купи дял за 4 млрд. долара в производителя на камиони Volvo AB. Geely е собственик и на производителя на традиционните черни таксита в Лондон. През миналата година тя придоби и дял от 49,9% в малайзийския производител на автомобили Proton.
Ходовете на Ли извън Китай му помогнаха да придобие набор от активи в цяла Европа, който обхваща производители на тежки камиони, луксозни автомобили, производител на спортни автомобили и производител на емблематичните таксита в Лондон. Това би трябвало да помогне на фотографа, който се превърна в милиардер, да получи достъп до технологии и да създаде партньорства в епоха, за която Ли смята, че традиционните производители вече не могат да се справят сами, а новите участници са готови да влязат на пазара с променящата му се технология.
Fiat Chrysler има пазарна капитализация от 27 милиарда евро, след като акциите поскъпнаха с повече от 70% през последните 12 месеца. Акциите приключиха сесията във вторник с ръст на цената от 1,3% в Милано, след като поскъпнаха с 2% непосредствено след публикацията на Bloomberg. Акциите на Geely Automobile Holdings Ltd., публично търгуваната компания на автомобилната група, поскъпнаха с 1,6% до 25,45 долара за брой към 7 часа местно време в Хонконг, давайки ѝ пазарна капитализация от около 29 млрд. долара.