Японският автомобилен концерн Toyota възнамерява да построи значително по-малък производствен завод в Мексико от досега планираното. Заводът в Гуанахуато ще бъде с 30% по-малък, отколкото бе планирано, казва говорител на компанията, цитиран от Ройтерс.
Новата инвестиция сега възлиза на около 700 млн. долара, докато преди се спрягаше сума от 1 млрд. долара. Продукцията пък ще бъде два пъти по-малка – до 100 000 автомобила на година.
Плановете за завода в Мексико не са нови, но бяха замразени заради финансовата криза и размразени отново през 2015 г. Тогава първоначалните инвестиции по проекта също бяха намалени – с около 40% от предвижданите през 2008 г. до 1 млрд. долара.
Заводът, който ще бъде компактен и няма да има висящи транспортьори, характерни за автомобилните заводи, трябва да се превърне в пример за останалите заводи. След определянето на новата глобална архитектура на Toyota (TNGA) първата фабрика на компанията, коqто се очаква да работи по новите спецификации, е именно тази в Гуанахуато.
Toyota си спечели критиките на Доналд Тръмп, след като през 2015 г. обяви намеренията си да премести производството на своята Corolla от Канада в Мексико. Американският президент заплаши чуждестранните автомобилни производители и други компании с „наказателни мита“, ако произвеждат автомобили и стоки за американския пазар в друга държава. Говорител на Toyota заявява сега, че новото решение не е обвързано с изказванията на президента, а с преоценка на производствената стратегия за Северна Америка.
Компанията разполага с десет завода в осем американски щата, които произвеждат общо над 2 млн. автомобила годишно.
В началото на годината японският автомобилостроител заяви, че ще похарчи 10 млрд. долара за капиталови инвестиции в САЩ през идните пет години - колкото са били инвестициите му и през предходните пет години. Тези 10 млрд. долара инвестиции включват новата северноамериканска централа на Toyota в щата Тексас, която се строи в момента, както и големи подобрения на заводите на компанията, заяви изпълнителният директор на компанията за Северна Америка Джим Ленц.
Тръмп обаче атакува и местните автомобилни производители General Motors и Ford заради пренасочването на част от производството и работните места към Мексико, където работните заплати са значително по-ниски.